איראן וחיזבאללה מנצלים את הלחימה בזירה הצפונית, על רקע “המלחמה בעזה”, כדי לבחון “אמצעים טכנולוגיים” ש”יפרצו”,”ישבשו” או יפגעו במערך ההגנה האווירית של ישראל

איראן וחיזבאללה מנצלים את הלחימה בזירה הצפונית, על רקע “המלחמה בעזה”, כדי לבחון “אמצעים טכנולוגיים” ש”יפרצו”,”ישבשו” או יפגעו במערך ההגנה האווירית של ישראל

כך על פי מידע מגורם ביטחוני שהגיע לידי הבלוג “אינטלי טיימס” ולאור הדיווחים האחרונים על תקיפת “נכסים אסטרטגיים” וחיסול “מוקדי ידע” ובדגש על אלו שפעלו ממרחב הזירה הצפונית.

המטרה האיראנית היא אסטרטגית והיא נועדה לאפשר לה ולשלוחיה לייצר ו/או למצוא “חולשות” במערך ההגנה האווירי של ישראל – “מכפיל כוח נגד אתגרי האזור”, באמצעות מודיעין וחישה, ניסוי באמצעי לחימה, לוחמה אלקטרונית וקיברנטית. כל אלו כאמור, כדי לפגוע בחוסן הלאומי, כעת ובעימות הרב זירתי הבא.

על פי הגורם הביטחוני ובהמשך לדיווחים זרים, איראן מנהלת באמצעות יחידותיה הצבאיות ושלוחיה באזור, מאמץ משולב שתכליתו להחליש את היכולת של ישראל להתמודד, לאורך זמן, מול מערכה רב זירתית שבמרכזה איומי טילים ומשוטטים חמושים על העורף הישראלי. היא עושה זאת באמצעות דחיפת אמצעי לחימה ושיגור אמצעי תקיפה מגוונים, מזירות קרובות ורחוקות, לצד סיוע טכנולוגי בהקמת מרכזי לוחמה אלקטרונית וקיברנטית כדי לאתר, ליירט ולשבש את יכולות ההגנה האווירית הנשענות על מערכות גילוי, תקשורת ואמצעי יירוט מגוונים. את המאמץ בזירה הצפונית מובילים האיראניים באמצעות “כוח קודס” ויחידותיו הלוגיסטיות והטכנולוגיות. “מוקדי ידע” מתוך יחידות הסיוע של הכוח נשלחים ללבנון על מנת לתמוך במאמץ זה לצד מומחים שמגייסת איראן מקרב פעילים לשעבר בארגון החיזבאללה. אחד מהם הוא ד”ר עלי מחמד חדרג’, הבכיר שחוסל ברכבו, ב- 20 בינואר, סמוך לעיר צור שבדרום לבנון, בעת שנסע עם מהנדס מחשבים שהכיר מספק תקשורת שעל בסמוך למשרדיו בביירות.

חדרג’, כך דווח בתקשורת הערבית, שימש כבכיר האחראי מטעם “גיס פלסטין” של “כוח קודס” בלבנון, על ההתעצמות והסיוע הטכנולוגי שמעניקה איראן לארגוני הטרור הפלסטיניים.
כרטיס ה”לינקדין” המקצועי שלו, אותו איתרנו, מעיד עליו כבעל תואר דוקטור בהנדסת אלקטרוניקה מאוניברסיטת סן ג’וזף בביירות ועל תחומים הקשורים בעיקר בתעבורת רשת, תקשורת אלחוטית ומוצרי אבטחת מידע. חשבון הלינקדין מזהה אותו גם כמנכ”ל חברת “סייבריטי” – חברת אבטחת מידע שיושבת בביירות. אבטחת מידע מאפשרת גישה לכלי פריצה בסייבר, בין אם באמצעות לוחמת סייבר או דרך לוחמה אלקטרונית.

המקור המודיעיני שעימו שוחחנו אישר כי חדרג’ פעל, עד לחיסולו, במסגרת “ענף/גיס פלסטין” (יחידה 2500) של “כוח קודס” האיראני בלבנון, הגוף האחראי על הסיוע לארגונים הפלסטינים. חדרג’, כך עולה, השתמש בניסיון שהיה לו כפעיל לשעבר בחיזבאללה על מנת למסד את הקשר המבצעי בין איראן והחיזבאללה אל מול החמאס והג’יהאד האסלאמי וזאת כדי לקדם פרויקטים טכנולוגיים בתחום המודיעין וכחלק מפעולות איתור ויירוט ועד לוחמה אלקטרונית. בנוסף, הוביל בעצמו, דרך קשריו העסקיים, רכש של רכיבים טכנולוגיים רבים הקשורים ל”עולמות הפגיעה” במערך ההגנה האווירית של ישראל. חיסולו כעת, כך מעריך הגורם, מהווה פגיעה ב”חולייה” המקשרת ברמה הטכנולוגית בין הארגונים וכפועל יוצא, צפוי לשבש את שת”פ הטכנולוגי-מודיעיני בין הציר השיעי שמובילה איראן והחיזבאללה עם ארגון החמאס והג’יהאד האסלאמי.

מערכות ההגנה האווירית ובראשם “כיפת ברזל” ומערך ההתרעה של פיקוד העורף, מהוות מכפיל כוח מרכזי בניהול ההגנה מפני ירי רקטות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים. מערך ההגנה האווירית נשען גם על שתי יחידות בקרה אווירית מרכזיות (הר מירון ומצפה רמון) ועל מערך רב שכבתי הכולל סוללות הגנה אווירית וטייסות היירוט של חיל האוויר. שילוב כל היחידות הללו לצד יחידות משנה נוספות מאפשר הרכבת תמונה אווירת מלאה בזמן אמת משלב הגילוי, הזיהוי ועד היירוט. היב”א כמו גם סוללות ההגנה האוויריות, אינם פועלות עצמאית והתקשורת אליהם ומהם היא מרכיב משמעותי ובלתי נפרד ממערך ההתרעה וההגנה.

יב”א בהר מירון, הותקפה לאחרונה פעמיים, וזאת מתוך כוונה לפגוע ביכולת שלה לזהות חדירות אוויריות אך גם ביכולת לנהל את התנועה האווירית. בניסיון הראשון עשה הארגון שימוש בטילי קורנט מתקדמים לטווח רחוק, באמצעות כינון “ישיר”. בניסיון זה נצפתה פגיעה ובעקבותיה, נערך צה”ל לייצר פתרון למתווה זה. בניסיון השני שאירע בשבוע האחרון, השתמש הארגון ב”ירי תלול מסלול” של רקטות מדויקות. גם בניסיון הזה נצפו פגיעות אך בצה”ל דיווחו כי לא נפגעה הרציפות המבצעית. אתמול בערב פרסם ארגון החיזבאללה תיעוד חדש ממה שהגדיר כירי טיל בכינון “מתמרן” אל עבר מכ”ם ישראלי במוצב ליד ראש הנקרה.

**** תוכן זה מוגן בזכויות יוצרים*****

אין להעתיק התוכן במלואו אלא כציטוט תקצירי, תוך הפניית הקורא אל גירסת המקור.

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו