פרטים חדשים על “מנגנון נורוזי” – המנגנון הלוגיסטי שתומך בפרויקט דיוק הטילים של החיזבאללה

פרטים חדשים על “מנגנון נורוזי” – המנגנון הלוגיסטי שתומך בפרויקט דיוק הטילים של החיזבאללה

הבלוג “אינטלי טיימס” חושף כיצד מנוהל וממומן “מנגנון נורוזי” שנחשף בעקבות הסיוע הלוגיסטי שהוא מעניק לפרויקט דיוק הטילים של החיזבאללה בסוריה ולבנון, כמו גם מסלול הכסף שמממן את הפרויקט.

ב-10 בפברואר 2022 חשף “רדיו פרדא” – הערוץ בפרסית של רדיו אירופה החופשית, קובץ שמע (הקלטה) באורך כשעה, שמקורו מהקלטה שעלתה כבר ב-29 בינואר 2020 בחשבון טלגרם בשם “OhNews” ותיעדה דיון חסוי שנערך במהלך 2017 במשרדו של מוחמד ג’עפרי (באותם הימים, מפקד משמרות המהפכה) לבין סאדיק (מירזחסאן) זולק’דרניא, סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני כלכלה ושיקום. בקלטת נאמר כי לפי הוראת המנהיג העליון כי מטרת הפעילות הכלכלית של משה”מ צריכה להתמקד ברובה לסיוע לכוח קודס מעבר לתקציב הביטחון הרשמי של הכוחות.

בדיון עלה החשש כי גורמים בזרוע הפיננסית של משמרות המהפכה מנצלים את התקציב לרווח אישי. במוקד השיחה עלו שמותיהם של מחמד באק’ר ק’אליבאף, באותה עת בתפקיד ראש עיריית טהראן, חברו, מפקד כוח קודס באותם ימים – קאסם סולימאני , הסגן – אסמעיל קאאני, סגן מפקד המשמרות לענייני התיאום וחוסין טאיב – ראש ארגון המודיעין של המשמרות.

עוד עלו שמות גורמים החולשים על “הקרן לשיתוף פעולה של משמרות המהפכה” – תאגיד כלכלי בבעלות משמרות המהפכה, החולש על שורה ארוכה של גופים, חברות ותעשיות המממנות את פעילות הזרוע אך גם מנהלות פרויקטים לפיתוח אמצעי לחימה שונים עבור זרועות היבשה, הים והאוויר של משמרות המהפכה. בראש הקרן זוהה באותה עת, חמיד נורוזי (קרוב משפחה) ולראשונה עלו לתודעה גם שמותיהם של תא”ל עלי עסקר נורוזי – באותה עת, סגן נשיא “אמד” למחקר מוכנות ותמיכה ומחקר תעשייתי של המטה הכללי של הכוחות המזוינים, לצדו של תא”ל עלי עבדוללהי (בתמונה), באותם ימים, על תקן סגן מתאם התמיכה והמחקר התעשייתי של המטה הכללי של אמ”ן.

עלי נורוזי ייחשף לראשונה בישראל, ב-29 באוגוסט 2019 כקצין בדרגת תא”ל המסייע באמצעות אגף הלוגיסטיקה והטכנולוגיה של משמרות המהפכה לפרויקט דיוק הטילים של החיזבאללה על אדמת סוריה ולבנון.

ביולי 2022, הדלפה מודיעינית לערוץ “איראן אינטרנשיונל”, תזהה אותו כראש “מנגנון נורוזי” – מנגנון שהקים כדי לתמוך בהעברת טכנולוגיות ואמצעי לחימה מתקדמים לשלוחות של איראן במזה”ת ובמרכזם, סוריה ולבנון. את המידע אודות נורוזי ועוזריו, יזקפו בערוץ המשדר בשפה הפרסית לתוצרי חקירת ידוללה חדמתי, שנחטף, נחקר ושוחרר במבצע עומק מצולם על ידי מי שתוארו כ”שלוחת המוסד הישראלי”. חקירת השטח, כך נטען, סיפקה את המידע על “נורוזי” והמנגנון שהקים.

כעת חושף הבלוג “אינטלי טיימס” כי “הקלטת הלוהטת” מאותו דיון במהלך שנת 2017 במשמרות המהפכה, חשפה כבר ב-2020, מרכיבים צבאיים שלא היו מוכרים באותה עת שנחשפה והתרכזו בעיקר בפרשת שחיתות. כעת, בתמלול הקלטת המלא, ניתן ללמוד על המנגנון שניהל נורוזי במסגרת פרויקט לפיתוח טילים לטווח בינוני וארוך עבור זרועות ההתנגדות של “כוח קודס” במזה”ת וזאת עוד שכיהן כסגן נשיא למוכנות ותמיכה. עוד עולה כי את הפרויקט מימנו במשמרות המהפכה, באמצעות כספי “הקרן לשיתוף פעולה של משמרות המהפכה”.

הקרן שהוקמה בשנת 2015 ויושבת על כביש ניאייש בטהראן, מתמקדת בפרויקטים שונים ובהם בינוי אך גם בתעשיות המאפשרות לתמוך בפרויקטים צבאיים. בדיון שהוקלט נחשפת האינטראקציה בין הגורמים השונים ובהם גם מעורבות אגף המודיעין של משמרות המהפכה וארגון הגנת המידע. במהלך הדיון עולה כבר בשנת 2017 שמו של עלי נורוזי כ”סגן נשיא אמד – קו האספקה למוכנות ותמיכה של משמרות המהפכה” המופקד על פרויקט לפיתוח ובניית רקטת טיל באמצעות המהנדס “ביג’אן ראנג’בר” – באותם הימים, סגן נשיא למחקר טכנולוגיות וחדשנות באוניברסיטת אזאד. במסגרת זו מתואר פרויקט במימון צבאי, בנוהל מזורז של שנה עד שנתיים וכי באותה העת כבר בוצעו כבר מספר ניסויים באתר  ליד העיר וראמין, בין ההרים וכי הטיל/הרקטה פגע בדיוק של 5 מטר במטרה. עוד עלה מתמלול הדיון כי נורוזי הוא זה שמקבל את הצ’ק עבור מימון הפרויקט וכדי לזרזו נעזר נורוזי בשירותיו של ביג’אן ראנג’בר (בתמונה) – סגן נשיא למחקר של אוניברסיטת אזד – אוניברסיטה להכשרה טכנולוגית .

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו