חלק א’ בתחקיר “תאונת השייט” של המוסד באגם האיטלקי והקשר האפשרי לאיראן

חלק א’ בתחקיר “תאונת השייט” של המוסד באגם האיטלקי והקשר האפשרי לאיראן

את הפרשה באיטליה התחלנו עם דיווח על שייט חגיגי של יוצאי ארגוני ביטחון מישראל ואיטליה, שיצא מכלל שליטה, בעקבות סערה שפקדה את אגם מאג’ורה והביא לטביעתם של ארבעה מנוסעי הסירה וביניהם גם של סוכן “אגף תבל” של המוסד הישראלי. בהמשך, החלו לצוץ שאלות ותהיות לגבי אופי המפגש, הדמויות והקשר האפשרי שלהם  למבצעים החשאיים שמנהלת ישראל אל מול הגרעין והטילים של איראן.

את הפרשה באיטליה הכרנו לראשונה מדיווח איטלקי ב-28 במאי על שייט חגיגי של יוצאי ארגוני ביטחון מישראל ואיטליה, שאיבד שליטה כתוצאה מסערה שפקדה את אגם מאג’ורה והביא לטביעתם של ארבעה מנוסעי הסירה וביניהם גם של סוכן “אגף תבל” של המוסד הישראלי.

בתאונת הסירה באגם התיירותי נהרגו 4 אנשים מתוך 23 האנשים שעלו על הסירה. בין ההרוגים, ד”ר טיזיאנה ברנובי בת ה-62, בכירה בארגון הביון האיטלקי, קלאודיו אלונזי בן ה-53, אף הוא סוכן ביון איטלקי וסוכן מוסד ישראלי שזוהה בשם “שמעוני ארז” (מ’) בן 53, מ”אגף קשרי החוץ של המוסד. יחד איתם טבעה גם “אנה בוז’קובה” בת 50 – אזרחית רוסיה מהעיר בריאנסק, אשתו של הסקיפר האיטלקי, קלאודיו קרמינאטי, שהתגוררה באיטליה באמצעות רישיון שהייה בלתי מוגבל .

בהמשך השעות שלאחר התאונה החלו לצוץ שאלות ותהיות לגבי אופי המפגש, העלמות הדמויות והקשר האפשרי של הנוכחות שלהם באגם למבצע חשאים שניהל המוסד הישראלי עם מקבילו האיטלקי. בהתבסס על הדיווחים בתקשורת האיטלקית, התברר שבאירוע באגם, שהה צוות מודיעין ישראלי גדול במיוחד, שבדרך כלל מופעל במהלך מבצעים או פגישות תדרוך מודיעיניות במסגרת שיתוף פעולה על רקע “כוח משימה” ייעודי או במסגרת פעולה. כל מבצע או שת”פ מודיעיני בין המוסד לעמיתיו הזרים מתחיל ב”אגף תבל”, זרוע קשרי החוץ שמתכללת את שיתופי הידע והתיאום המבצעי על בסיס אינטרסים משותפים המאפשרים לקציני קישור או סוכנים ישראליים לפעול גם על אדמת איטליה.

רשת הרכש הרוסית של יורי יוריביץ’ אורחב וארטיום אוס

במהלך אוקטובר 2022, כחלק צו מעצר בינלאומי נגד מספר חברים ברשת רכש רוסית שעסקה ברכישת רכיבים אלקטרוניים מארה”ב לטובת פיתוח מכ”מים וטילים מתקדמים מסוג היפר סוניק, נעצר בנמל התעופה מלפנסה במילאנו ארטיום אוס, בן 40, בנו של מושל רוסי. במקביל, נעצר בגרמניה גם יורי אורחוב, שותפו לרשת ההברחות. השניים הואשמו יחד עם עוד שלושה אזרחים רוסים שזוהו בשמות: סבטלנה קוזורגאשבה, טימופיי טלגין וסרגיי טוליאקוב..
יורי יוריביץ’ אורחוב שימש יחד עם ארטיום אוס כבעלים של חברת NDA GmbH, חברת סחר פרטית שהוקמה בשנת 2012 על אדמת גרמניה ואוסטריה ומשמשת, על פי החשד, גם “כחברת חזית” הסוחרת בציוד דואלי על פי צרכי הלקוח. החשודים רכשו טכנולוגיות צבאיות רגישות מיצרנים אמריקאים, לרבות שבבים ומיקרו-מעבדים מתקדמים לייצור מטוסי קרב, מערכות מכ”ם ועד טכנולוגיות לייצור טילים היפרסוניים. הפריטים נשלחו לחברות רוסיות שזוהו כמי שביו מעורבות בייצור מערכות נשק שהופעלו בשדה הקרב באוקראינה.

בנובמבר 2022 מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, הגנרל אמיר עלי חאג’יזדה הודיע כי איראן הצליחה לייצר טיל היפר-סוני חדש. הצהרתו זו מגיעה כשברקע מודיעין המצביע על כך שרוסיה ואיראן מרחיבות את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן במגוון תחומים מעבר לסחר במל”טים איראניים אלא גם ברכש שלמטוסי קרב מדגם SU-35 וטכנולוגיות לייצור מכ”מים וטילים, שת”פ שעלול לזלוג באופן רשמי או דרך רשתות הברחה של טכנולוגיות מתקדמות גם לנושאים הקשורים לתוכנית הגרעין הסמויה של איראן כפי שכבר נתפס במקרים שנחקרו בארה”ב. ובהם כנגד שלושה אנשים שנעצרו לבקשת ארצות הברית על ידי הרשויות בלטביה ב-18 באוקטובר 2022 ואחד על ידי הרשויות באסטוניה ב-13 ביוני 2023 בעת שניסו להבריח “מטחנת ג’יג” מכשיר שנקשר לשימוש דואלי בתוכניות לייצור נשק גרעיני.

ב-21 במרץ בית משפט לערעורים בעיר האיטלקית מילאנו אישר בקשה להסגיר את ארטיום אוס לארצות הברית, שם הוא צפוי היה לעמוד לדין באשמת התחמקות מסנקציות והלבנת כספים עבור אוליגרכים רוסים. למחרת, כשהיה ברור כי אם יוסגר הוא עלול לרצות עונש מאסר של עד 30 שנה בכלא אמריקאי, הוא נמלט ממעצר הבית שהתבצע במתחם Cascina Vione, באזור הכפרי של עיריית באסיליו האיטלקית ליד מילאנו וזאת לאחר שהסיר את האזיק האלקטרוני ובסיוע סוכנים רוסיים עלה על מטוס פרטי תוך שהוא משתמש בדרכון מזויף ונמלט לרוסיה.

בתחילת אפריל, בזמן שהרשויות באיטליה עוסקות בחקירת הבריחה. הודיע אוס כי הצליח להימלט לרוסיה.

ב-5 באפריל מחליט גם זוג מקומי נחמד להקים חברת תיירות בשם ” Love Lake srl” באזור אגם מאג’ורה. מטרתם, כך הצהירו, לנהל שרותי תיירות הכוללים שייט ושירותי אירוח בבתי נופש. הסקיפר קלאודיו קרמינאטי, כך נטען בתקשורת האיטלקית שליוותה את התאונה, צבר התנסויות שרכש גם בבולגריה לצד קשרים טובים שניהל עם השירות החשאי האיטלקי. הוא עצמו הכחיש זאת. בת זוגתו, כך עולה מחשבון הפייסבוק האישי, הציגה עצמה כאחת ממנהלות רשת של חשבונות טלגרם (סטלינגרד 2.0) ויו-טיוב בשפה הרוסית, המביעות תמיכה ב”אמא רוסיה” ומלחמתה באוקראינה. האם היה זה חלק מ”סיפור כיסוי” או אולי דרך שנועדה לאפשר לזוג להיטמע עיסקית וחברתית בקהילה הרוסית שהתמקמה בסביבת מילאנו והאגם בו פעלו.

ביום ראשון ה-28 במאי “סירת הבית” של הזוג קלאודיו קרמינאטי ואנה בוז’קובה, נקלעת בשעה 19.20 לסערה בעת שהיא נמצאת כמאה מטרים מחוף וארזה. על הסירה עשרה סוכני מוסד שחזרו ממפגש  על “אי הדייגים”. הם לא היו לבד, הם מגיעים כאורחי “מחלקת המודיעין המרכזית של איטליה” והפגישה על האי הקטן מנוהלת במסגרת קשרי החוץ של “אגף תבל”.

הם מתחילים את המפגש בשייט אל האי דיי פסקטורי הקטן ביותר מבין האיים הבורומאים באגם מאג’ורה, בכדי להעביר מפגש “עבודה וקולינריה” במלון הבוטיק “איל ורבאנו” המוכר בזכות מסעדה הממוקמת בפינה אינטימית של האי עם נוף פנורמי אל האגם. מסעדת המלון פועלת משעות הבוקר המוקדמות, דרך ארוחות בוקר ועד ארוחות צהריים של השף מרקו סאקו, המוגשות בגן הקריר עם הנוף המרהיב שלו. ואז יש את האפריטיף, כשהאגם מקבל גוון אדום במהלך שקיעה מרהיבה. הקסם האמיתי, כך מספרים, מתרחש בערב, כשהתיירים עוזבים את האי ורק קומץ אנשים נשאר בו. הנוף הייחודי של המים השקטים של האגם מאפשר לראות את השטח מנקודת מבט מיוחדת, מכל אחד מ -12 החדרים האינטימיים של המלון המאפשרים תצפית על קו החוף רווי בתי הנופש על האגם ועל האיי בורומאו השכן.

מיד לאחר התקרית, היה מי שדאג שלא תישאר שום עדות לכנס הביטחוני או לביקורים המקדימים שכנראה נערכו במלון קודם להגעה.
רשימת העוקבים נחסמה וכמעט ולא ניתן לזהות “חתימות רשתיות” כמו “לייקים” או “צ’ק אין” המזהות גורמים עם מאפיינים מיוחדים מהימים שקדמו לאירוע הטביעה למעט לייק של מקדמת שיווק מאיטליה עם 0 עוקבים ונעקבים (אולי בוט?) עם פוסט שיווקי בשפה הרוסית המציע שירותי פרסום במנועי חיפוש ורשתות חברתיות ובהן פרסום ממוקד ברשת VKontakte – רשת חברתית רוסית המשרתת בעיקר דוברי רוסית.

הקבוצה הבינה שאם היא לא תעזוב את האי לפני הסערה, היא עלולה להיתקע בו עם הישראלים לזמן לא ברור.
על פי התקשורת המקומית, הישראלים היו אמורים להעלות למחרת על הטיסה שתיקח אותם חזרה לישראל. מדובר כנראה בטיסת “אל על” שממריאה כל יום לקראת חצות.
לכן למרות שהסירה “פורמלית” שימשה את האיטלקים רק למשימת הניוד הימי, היא אמורה הייתה לשאת רק 15 נוסעים אך עזבה את האי על ציר לומברדיה, בתנאי קיצון עם כל 24 הנוסעים, 10 סוכני מוסד ישראלים, 12 סוכנים איטלקיים ושני בעלי הסירה.

בערב ה-28 במאי, בעקבות התאונה הימית שנגרמה במקביל לחוף ססטו קלנדה כתוצאה ממערבולת פתאומית, איבדו את חייהם מר קלאודיו אלונזי , בן 62, נשוי ואב לשני ילדים, וד”ר טיזיאנה ברנובי , בת 53, נשואה ואם ליֶלֶד. שני העובדים, המשתייכים למחלקת המודיעין. בנוסף זוהה גם ארז שמעוני (מ’), בן 53, יליד אשקלון ששירת באגף תבל של המוסד ואנה בוז’קובה , בת 50, אזרחית רוסייה עם רישיון שהייה בלתי מוגבל כאשתו של קברניט הסירה , קלאודיו קרמינאטי.

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו