כך נראית חקירת פעיל החיזבאללה שנעצר באוגנדה בעקבות מבצע ששויך למוסד.

כך נראית חקירת פעיל החיזבאללה שנעצר באוגנדה בעקבות מבצע ששויך למוסד.

השבוע נחשף דבר קיומה של יחידה חדשה במערך מבצעי החוץ של החיזבאללה. היום אנחנו חושפים כי המידע אודות בכירי היחידה הגיע כבר לפני כארבעה חודשים, במסגרת חקירתו של איש עסקים לבנוני שנעצר באוגנדה ב-7 ביולי 2019. המעצר, כך דווח בזמנו ב”קמפלה פוסט”, בוצע אודות למבצע משותף עם המוסד הישראלי.

היום אנחנו חושפים תיעוד מרתק, ממקורות גלויים, המצביע על כך שהמידע שחשפנו אתמול על יחידה חדשה נשען גם על חקירת פעיל חיזבאללה שנעצר באוגנדה ב-7 ביולי 2019.

המעצר באוגנדה, כך דווח, הגיע בעקבות מעקב שניהל המוסד הישראלי יחד עם הארגון לביטחון פנים (ISO) וצוות מפיקוד המבצעים המיוחדים של ארה”ב.

מעקב שבסופו נעצר חוסיין מחמוד יאסין –  איש עסקים שהתבסס באוגנדה, גויס בהמשך בלבנון ושימש מאז 2010 כסוכן של יחידת קשרי החוץ של החיזבאללה לצורך איסוף מודיעין. הוא נעצר כשעמד לעלות על טיסה ללבנון לאחר שחזר שעות ספורות קודם לכן מטנזניה.

זה אינו המקרה הראשון שבו פעל חיזבאללה על אדמת אוגנדה. בשנת 2005 גויס תושב נצרת ליחידה 1800 – יחידה ותיקה שנועדה ליזום פעולות ריגול ופיגועים בשטחי ישראל . הגיוס התבצע על ידי קרוב משפחתו שעמו נפגש באוגנדה. פעילויות דומות זוהו גם במדינות נוספות ובהן ניגריה ודרום אפריקה.

במהלך מעצרו המנהלי, נחקר יאסין וסיפק מידע על אופן גיוסו ובכירי מנגנון המבצעים של החיזבאללה שעימם עמד בקשר.

כמה ימים לאחר מכן ב -10 ביולי, פנתה הקונסוליה הלבנונית באוגנדה למשרד החוץ באוגנדה ומחתה על מעצר יאסין שלטענתה מוחזק במעצר מנהלתי וללא ייצוג משפטי. הם טענו כי מעצרם של אזרחים לבנונים שעושים עסקים באוגנדה ירתיע משקיעים פוטנציאליים אחרים מלהשקיע במדינה. לחץ זה יוביל לבסוף לשחרורו וגירושו ללבנון.

הבלוג איתר תיעוד וידאו שנערך מתוך גרסה שנתן במהלך חקירתו באוגנדה.

חקירתו לימדה על שתי יחידות חוץ ייעודיות המסייעות ליחידה 910 למבצעי מודיעין ופיגועים של החיזבאללה (910ESO ) היחידה לקשרי חוץ והשנייה היא  יחידת חוץ לסיוע צבאי ותמיכה לוגיסטית הממוקדת בסיוע לחזית ההתנגדות בפלסטין עם דגש על ארגון החמאס.

דו”ח מודיען שעלה לרשת בימים האחרונים, קושר בין בכירי היחידה שעליהם סיפר אותו סוכן הלבנוני שנעצר באוגנדה לקשר המבצעי שבין בכירי היחידה לסעיד אזידי, ראש מחלקת “פלסטין” ב”גיס לבנון” של “כוח קודס” האיראני.

אז איך נראתה חקירת סוכן החיזבאללה ?

תמלול החקירה:

“בשנת 2010 השתתפתי באירוע כלשהו בלבנון שבמהלכו נפגשתי עם ידיד שלי, השייח עלי דאמוש” (מפקד יחידת קשרי החוץ של החיזבאללה), ישבנו לשוחח, השייח הוא אחד מקציני המודיעין הבכירים של ארגון החיזבאללה”.

בין לבין, נסעתי וחזרתי ללבנון והוא (השייח עלי דאמוש) דאג להפגיש אותי עם “חאג’ ריאאד (הכוונה היא לריאד בירו – ראש שלוחת מרכז אפריקה של היחידה לקשרי חוץ) ועם עוד בכיר במנגנון הביטחון של הארגון.  בכל מקרה, אותו בכיר, “אבו מהדי” (עלי טאבג’ה – בן לאחת מחמשת המשפחות המסייעות בהלבנת כספים עבור פעילות החיזבאללה) ניהל גם משרדי חלפנים בביירות.

הגעתי למשרדו והוא הציג בפני את “חאג’ אדהם(זוהה בהמשך בשם אחמד אל קובאיסי – בכיר ביחידת קשרי החוץ של החיזבאללה לאימונים צבאיים ותמיכה לוגיסטית), אותו הגדיר המארח כ”אחד מבכירי מנגנוני הביטחון של הארגון העוסק בתחומי הביטחון החשאיים”.

“הוא רצה לשבת ולדבר על שיתוף פעולה.  ישבנו והצגתי את עצמי כלבנוני שהתיישב באוגנדה, הוא אמר שהוא שמח להכיר וחזר על תפקידו במנגנוני הביטחון של הארגון”.

“לגבי ההיררכיה הפיקודית, למרות מה ששמעתי ממנו, לא ידעתי אם הוא משקר לי לגבי מעמדו, זה נכון שבעתיים בגלל שלא ידעתי את שמו האמיתי או את מספר טלפון שלו, הם לא מתקשרים אליך, זה או שהם מגיעים בהפתעה או שמשאירים הודעה, ככה זה עובד. ידעתי רק את שמו האמיתי של “אבו ג’יהאד”, (עלי ואהיב יאסין – יזוהה בהמשך כראש יחידת קשרי חוץ לאימונים צבאיים ותמיכה לוגיסטית) וידעתי שהוא עוסק בגיוס אנשים ברחבי העולם לצורך הוצאת פיגועי טרור ב”פלסטין” כלומר בישראל, ועובד יחד עם החמאס”. (ניתן להבין כי הקשר בן השניים הוא משפחתי).

אבו ג’יהאד אמר ש”חאג’ אדהם” (אל קובאיסי) הוא אדם טוב שאפשר לסמוך עליו, הוא מכיר אותו ואני יכול להתחיל לעבוד איתו. אז התחלנו לעבוד יחד,  צעד אחר צעד. שיטת הפעולה הייתה שאני משאיר הודעה בעסק של “אבו מהדי” שאני מגיע לביירות, והוא “חאג’ אדהם” היה יוצר קשר ומזמין אותי לפגישה שהייתה מתקיימת בביתו. בפגישה שאלתי מה נדרש עלי לעשות? הוא “חאג’ אדהם” ביקש  שאבדוק איזה לבנונים מבקרים באוגנדה ואעביר לו את שמם ואנחנו נבדוק את כולם. פעם אחד, הגיעו אנשי עסקים לבנונים לאוגנדה ורכשו את חברת הטלפון “Africell” , בהמשך הוצבו בחברה כמה עשרות עובדים לבנוניים, נתתי/ רשמתי לו את שמם על פתק והוא רשם את כולם”. (חברת התקשורת נוסדה באוגנדה בשנת 2014 ע”י קבוצה בראשות איש העסקים הלבנוני זיאד דעלול).  

“באותה פגישה הוא דיבר איתי על אזרחים לבנונים אך גם על אפריקאים מקומיים. הוא אמר לי “אם יש לך חברים אפריקאים, נצטרך את עזרתם במאבק ב”סלפים” וה”ווהאבים” שמציקים לנו בסוריה ובמקומות אחרים  היות והם מגויסים בסוריה ומבצעים אחר כך פיגועי התאבדות בלבנון. עוד הרחיב כי הם כולם באו מסוריה לאחר שעברו אימונים בערב הסעודית ולכן אנחנו (בחיזבאללה) מעוניינים לשלוח לסעודיה קבוצה של סוכנים ממוצא אפריקאי ולעקוב אחר תנועתם, המקומות שהם מבקרים בהם, כלומר אנחנו זקוקים לאנשים שיוכלו להיכנס לסעודיה. (סעודיה מגבילה ומנטרת פעילות חשודה של לבנונים)באותה העת המלחמה בסוריה הייתה בעצימות גבוהה אז אמרתי לו “בסדר, יש לי חברים מקומיים” ונתתי לו את רשימת השמות שציינתי עליה מקודם”.

התשאול נערך וממשיך מקטע המתייחס לחשבון הנפש של החשוד עם ההסכמה לפעול בעבור החיזבאללה על אדמת אוגנדה: “זוהי מדינה (אוגנדה) עם אוכלוסייה יציבה , אולי אנחנו (הלבנונים) שגרים באוגנדה, אני/ היינו צריכים רק לעסוק בעסקים שלשמם אנחנו פה מלכתחילה ולא להתעסק בכלל עם פוליטיקה או העניינים שציינתי כעת”.  

“מפה לשם, אחר זמן מה, באחת מפגישותיי בלבנון עם “חאג’ אדהם” הוא אמר לי ” אני נפרד ממך, אני אציג אותך בפני מישהו”, הוא יתקשר אליך ותפגשו. אמרתי, בסדר. נפרדנו ומאז לא פגשתי אותו יותר. קארים התקשר אלי, הוא הגיע עם מישהו (מפעיל חדש) ונפגשנו”. פה כבר נקטעת העדות המצולמת ועמה כנראה גם העדות שנתן על המשימות שקיבל מהמפעיל / היחידה החדשה שאליה סופח.

ב-7 לאוגוסט נכנעה ממשלת אוגנדה ללחץ הדיפלומטי הלבנוני וגירשה את שני אנשי החיזבאללה שנעצרו. השניים תועדו בביירות מתקבלים ע”י בני משפחתם, כשהם קצת עייפים מהחקירות אך מרוצים. התיעוד המוצג כאן הודלף על ידי מי מגורמי החקירה במרץ 2013 ועלה ביו-טיוב.

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו