על הכוונת? בכירים בפרויקט הנשק הכימי של אסד מצאו את מותם בשנים האחרונות בנסיבות מחשידות

החל משנות החמישים נדרשה ישראל להתמודד עם שני איומים שנתפסו בעיניה כאיומים על עצם קיומה:  האיום הראשון – מתקפה כוללת ע”י קואליציה ערבית להשמדתה של מדינת ישראל והאיום השני הוא נשק בלתי קונבנציונאלי שעלול להימצא בידי מדינה ערבית עוינת

החל משנות החמישים נדרשה ישראל להתמודד עם שני איומים שנתפסו בעיניה כאיומים על עצם קיומה:  האיום הראשון – מתקפה כוללת ע”י קואליציה ערבית להשמדתה של מדינת ישראל והאיום השני הוא נשק בלתי קונבנציונאלי שעלול להימצא בידי מדינה ערבית עוינת. עם חלוף השנים התגבשה בישראל מדיניות  של “מניעה וסיכול” קרי מערכה משולבת של מאמצים מדיניים ופעילות חשאית שמוביל המוסד לצד הצבא להוצאת מבצעים לשם השמדת התשתיות ועד לחיסול מדענים על פי מקורות זרים.

מאז, בוחנת התקשורת בעין די חשדנית, כל מוות של מדען או מומחה שנקשר לפיתוח מערכות נשק קונבנציונליות או בלתי-קונבנציונליות של האויב. אחד מאותם מקרים הוא של הגנרל אחמד מהדי חוסינו, סגן מנהל המכללה הצבאית להנדסה כימית שנמצא מת ב-13 בפברואר השנה והוגדר חלל. נסיבות מותו נקשרו לתקיפות התגמול שערך חיל האוויר הישראלי בפברואר בעקבות חדירת המל”ט מסוריה ועל פי גרסה אחרת מהתקף לב. המכללה שוכנת בצמידות לבסיס הכשרה של חיל ההנדסה הקרבית של סוריה ועוסקת בהכשרת מהנדסים צבאיים ללוחמה כימית.

“המכללה הצבאית ללוחמה כימית” נוסדה בשנת 1971 ולאחר הועתקה השנת 1985 למיקומה הנוכחי ליד העיירה עין אל נאסר. בשנת 2013 בעקבות ההסכם הבינלאומי לפירוק הנשק הכימי של סוריה, שינתה את שמה ל”מכללה להנדסה כימית”. על פי גורמי אופוזיציה, המכללה ממשיכה להכשיר קציני הפעלה ללוחמה כימית שמשתלבים ביחידות האחסון וההפעלה של הנשק הכימי.

מקורות באופוזיציה הסורית דיווחו כי חוסינו שימש גם כראש השלוחה ללוחמה כימית בחטיבה הרביעית בפיקודו של הגנרל מאהר אל אסד, אחיו של נשיא סוריה, בזמן ההתקפה הכימית על מזרח ע’וטה בשנת 2013.

מחוז חומס בו נמצא הבסיס מארח מספר קומפלקסים צבאיים ותעשייתיים הקשורים לייצור, אחסון והפעלת ארסנל הנשק הכימי של אסד ובהם גם בסיס חיל האוויר שריאיית שהופצץ באפריל 2017 על ידי האמריקאים לאחר שהתברר כי מהבסיס זה בוצעה המתקפה הכימית באידליב. בתקיפה הושמדו דת”קים שאחסנו עשרות קונטיינרים מתוצרת רוסית לפצצות המותאמות לשאת ראשי קרב כימיים.

חוסינו כיהן כסגן מנהל המכללה הצבאית להנדסה כימית השני שמת בנסיבות טרגיות. בספטמבר 2011 נרצח בביתו הגנרל נייאל יוסף אל-דחיל, אף הוא מומחה לנשק כימי ששימש לצד תפקידו במכללה גם כדיקן הפקולטה לכימיה צבאית באוניברסיטת חומס. שמם של האלופים הנ”ל מצטרף לשורה של קציני  צבא בכירים: אלוף בדיע עלי ח’דור, תת-אלוף כנען אסעד ברהום, תא”ל מוחמד עבדול קדרכלוף ואל”מ אחסאן אקל אל-ריפאעי.

בנובמבר 2014 חוסלו לפחות 5 מהנדסים ביציאה מהפרבר בצפונה של דמשק המארח את הקמפוסים והמעבדות הראשיות של המרכז הסורי למחקר מדעי. המהנדסים זוהו כמדעני גרעין ובהם גם איראניים. החיסול העלה את ההשערה כי מדובר בקמפיין מתמשך לסיכול פרויקטים בתחום פיתוח הנשק הבלתי קונבנציונאלי של אסד.

כך או כך, כולם עבדו במסגרת מרכזי ההכשרה והפיתוח של המכון הסורי למחקר מדעי (SSRC) ורובם מתו בנסיבות מסתוריות שהעלו סברות שנקשרו לחיסולים ישראליים או לרצון של אסד הבן להעלים עדויות ממקור ראשון על השימוש האכזרי שעשה בנשק הכימי.

הבוקר דווח כי במסגרת המתקפה שערכה הקואליציה בראשות ארה”ב על נכסים של המכון הסורי למחקרים מדעיים, הותקף הקומפלקס הראשי בשכונת בארזה שבצפון דמשק ושני מתקנים מרכזיים לפיקוד ואחסון באזור חומס.

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו