מטוס בואינג 747-3B3 הוא מטוס תובלה אזרחי המזוהה עם חברת "מהאן אייר" האיראנית ומערך ההברחות של משמרות המהפכה אולם מה-8 בינואר 2022, החל המטוס בן ה-36 שנים לפעול תחת רישום המזהה אותו כמטוס חברת המטען הממשלתית הוונצואלית "Emtrasur". חברת המטען החלה לפעול מבסיס האוויר ע"ש "אל ליברטדור", בצמוד למוסכי התעשייה של חברה ממשלתית בשם " EANSA" שהוקמה, על פי צו ממשלתי, בפברואר 2020 לצורך תכנון, ייצור והרכבה של כלי טיס, לוויינים ואפילו חימוש רקטי למטוסים.
בעקבות שינוי רישום הבעלות על המטוס, שהיה עד אז מצוי ברשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי, החלו גורמי ביון מערביים לעקוב אחר תנועותיו בחשד כי רישומו תחת בעלות ונצואלית נועד לאפשר לאיראן כמו גם לונצואלה לפעול תחת "דגל נוחות" לצורך הסתרת טיסות מטען המשמשות להברחת אמל"ח, פעילים וטכנולוגיות.
ב-23 בינואר 2022, המטוס זוהה בתצורתו החדשה כשהוא ממריא מנמל התעופה מהרבאד בטהרן תחת סמלי חברת Emtrasur במסגרת הרישום YV3531 אך עדיין על ידי צוות איראני.
חברת המטען החלה לפעול מבסיס האוויר ע"ש "אל ליברטדור", בצמוד למוסכי התעשייה של חברה ממשלתית בשם " EANSA" שהוקמה, על פי צו ממשלתי, בפברואר 2020 לצורך תכנון, ייצור והרכבה של כלי טיס, לוויינים ואפילו חימוש רקטי למטוסים.
ב-13 בספטמבר 2020 חושף גורם מודיעיני תיעוד מהגעת משלחת של בכירים איראנים לבירת ונצואלה. חברי המשלחת כוללים את חסן קזמי גומי, המזוהה עם "כוח קודס" לצד אנשי עסקים ובהם גם חמיד ערב-נג'אד, מנכ"ל חברת התעופה האיראנית מאהן אייר.
נסיעתה של המשלחת האיראנית לוונצואלה הייתה סמויה ובוצעה בחסות טיסת מטען של חברת "קאשם פרס אייר" מנת לטשטש את אופייה. המשלחת שוהה במלון Eurobuilding בקראקס ולאורך שלושת ימי ביקורה מקיימת סדרה של פגישות עם בכירים בוונצואלה, כולל פגישה עם טארק אל-עיסאמי, שר התעשייה והנפט וסגן נשיא ונצואלה לשעבר. פגישה נוספת עם מנכ"ל חברת התעופה האיראנית מתקיימת גם ב-17 בדצמבר אותה שנה. ביקורי המשלחות, כך על פי גורם מודיעין מערבי, מתנהלות כחלק מהמאמצים לקדם את הקשרים הכלכליים בין איראן לוונצואלה, שנועדו גם להניב רווחים למימון פעילות "כוח קודס".
זה לא היה המטוס שעבר מבעלות חברת "מהאן" האיראנית לבעלות של חברת התעופה הלאומית "Conviasa" של וונצואלה (EP-MND / YV3531 ). באותו חודש הועבר גם הרישום של שני מטוסים נוספים – מטוסי נוסעים מדגם "אירבוס 340" , מרישום תחת חברת "מהאן אייר" לרישום תחת חברת "" הוונצואלית (EP-MMI / YV3535 ) + (EP-MMF / YV3533)
בסיס קדמי לפעילות טרור:
זו לא הפעם הראשונה שכוח קודס נקשר לפעילות על אדמת וונצואלה. גורם מודיעיני מערבי חשף בעבר כי סייד מוחמד חג'אזי, בנו של ראש הלשכה של המנהיג, הוא פעיל ביחידה 840 של "כוח קודס" המופקד, משטח וונצואלה, על משימות הכוח בדרום אמריקה. איראן בחרה להשתמש בוונצואלה, בין היתר בשל הקרבה הגיאוגרפית לארה"ב והקשרים ההדוקים של הממשל המקומי עם טהראן.
ב- 6 בנובמבר 2020 מתועד מטוס המטען של חברת "קאשם פרס אייר" (שזוהה על ידי ישראל וארה"ב כמטוס העוסק במבצעי הברחה (לרוב בסוריה) עבור כוח קודס ומשמרות המהפכה) האיראנית כשהוא פורק מטען בנמל התעופה האזרחי של קראקס.
ב-20 בנובמבר 2020 חושפת חברת " EANSA" מטוס אימון בשם SIBO100 שהוא למעשה העתק של המטוס הקל " K10", שפותח ויוצר על ידי חברת ייצור המטוסים האיראנית " HESA". חברת " HESA" היא גם אחת מקבוצת התעשיות האוויריות של איראן המייצרת את המל"טים האיראניים המוכרים בשם ""Ababil. באותו מעמד שבו נכח גם נשיא ונצואלה, נחשף גם דגם ממוספר (P071A-007) התואם לדגם Mohajer 6 של חברת "Qods" האיראנית המייצרת את סדרת המל"טים ממשפחת דגמי " Mohajer".
את שני הדגמים מאפשרת איראן לייצא למדינות אחרות או לאפשר להן לייצר עצמאית את הכלים באמצעות הסכמים חסויים שהיא חותמת עימם, לדג' מול התעשייה האווירית של תימן ולאחרונה באופן גלוי גם מול טג'יקיסטן. יצוא מל"טים איראניים לוונצואלה אינו סוד חדש. כבר בשנת 2012 זוהה כתב"ם איראני מדגם "מוג'האר 2" תחת "מותג" השייך לקבוצת התעשיות האוויריות של וונצואלה (CAVIM).
ב-22 בפברואר 2022 חושף שר הביטחון, בני גנץ, בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב שהתקיימה בירושלים, על רקע תצלומי המל"ט מנובמבר 2020, כי ישראל מזהה כי איראן מעבירה לוונצואלה אמצעי לחימה מתקדמים הכוללים: טילים מונחים הנישאים על מזל"טים ומיועדים עבור המזל"טים שאיראן מספקת לוונצואלה כדג' דגם המזל"ט האיראני שתועד בטלוויזיה הממלכתית. במסגרת זו הדגיש גנץ כי דאג לדון בנושאים אלו עם שותפים מרחבי העולם, כולל שותפים אפריקאים ומאמריקה הלטינית. אחת מהן היא קולומביה ששר ההגנה שלה התבטא ב-7 בנובמבר 2021, במסגרת פגישה עם גנץ, כי חמושים של ארגון החיזבאללה הפועלים בגיבוי איראני, מוונצואלה השכנה, מהווים איום על ארצו, מה שהופך אותם ל"אויב משותף" של קולומביה וישראל כאחד.
בדיעבג התברר כי הדברים של שר הביטחון נאמרו ימים ספורים מרגע שאיראן וונצואלה החלו להפעיל נתיב מטען סמוי בחסות חברת המטען הוונצואלית, פעולה שנועדה לטשטש את העקבות שהותיר מטוס המטען מדגם 747 של חברת "קאשם פרס אייר" (בניהולו של קפטן גולמרזה גאסמי, בעל מניות וחבר במועצת המנהלים של חברת התעופה, שזוהה כבר בשנת 2018 כמי שמשתייך לטייסת ההברחות של יחידה 190 ב"כוח קודס") ולאפשר למטוס המטען לפרוק תחת "דגל הנוחות" הוונצואלי, את המטענים שמועמסים ממסופי המטען באסיה ומהם דרך טהראן ישירות למסופי המטען של חברת התעשייה האווירית "EANSA" כאשר בין לבין הוא מבצע "נחיתות תדלוק" העלולות לשמש גם תחנות איסוף/פריקה של פעלי טרור או סחורות למימון פעילות טרור.
08.02.22 תועד בשדה התעופה ע"ש האימאם חומני בטהראן
09.02.22 תועד בשדה התעופה הבינלאומי במינסק, בלארוס, כשהוא מצהיר על העמסה של 24 טונות של תרופות, 17 מהן תרומות מבלארוס.
11.02.22 המטוס מבצע ממינסק את הטיסה הראשונה לקראקס, וונצואלה
24.02.22 ביצע "נחיתה טכנית" לצורך תדלוק בשדה התעופה של בלגרד ומיד הוקף בכוחות ביטחון ומשטרה (שאולי התבקשו על ידי גורם מודיעיני אחר) כדי לבדוק את הצוות .
01.03.22 ביצע טיסת מטען ארוכת טווח לשדה התעופה הבינלאומי של מחוז גואנגדונג – העיר השלישית בגודלה בסין ונחשבת כמרכז מסחרי משגשג לחלקי אלקטרוניקה הנרכשים באמצאות מסחר B2B.
02.03.22 נחת בשדה התעופה של מומבאי, הודו (לצורך עצירת תדלוק, בדרך חזרה לש.ת. של טהראן)
23.04.22 נצפה שוב בשדה התעופה של גואנגדונג
28.04.22 Conviasa YV 3533 נצפה בשדה התעופה של בואנוס איירס. במקרה זה הגיע כמטוס נוסעים, ולא כמטוס מטען
03.05.22 Conviasa YV 3533 נצפה בשדה התעופה של בואנוס איירס. במקרה זה הגיע כמטוס נוסעים, ולא כמטוס מטען
09.05.22 Conviasa YV 3533 נצפה בשדה התעופה של בואנוס איירס. במקרה זה הגיע כמטוס נוסעים, ולא כמטוס מטען
17.05.22 Conviasa YV 3533 נצפה בשדה התעופה של בואנוס איירס. במקרה זה הגיע כמטוס נוסעים, ולא כמטוס מטען
13.05.22 המטוס ביקר גם בשדה התעופה הבינלאומי של פרגוואי בין ה-13 ל-16 במאי 2022 כשהוא מצהיר על משלוחי סיגריות.
מטוס נוסעים ונצולאני נוסף שעד לפני שבועיים היה שייך ל-Mahan Air האיראנית זוהה אף הוא בדרכו לארגנטינה אך ברגע האחרון הרשויות הורו לו להישאר על הקרקע בבוליביה.
מטוס המטען מדגם 747 ביקר גם בשדה התעופה הבינלאומי של פרגוואי בין ה-13 ל-16 במאי 2022 כשהוא מצהיר על משלוחי סיגריות. פרגוואי היא חלק ממשולש הגבולות עם ארגנטינה וברזיל המוכר גם כאזור בו מנהל ארגון החיזבאללה באמצעות הקהילה השיעית המקומית, עסקאות של סחר בנשק, סמים, בתי הימורים, הלבנת הון לצד מתן שירותי אירוח לפעילי טרור ועד סיוע בהברחות הגבול עם ארגנטינה וברזיל.
אחת מהטיסות שבסופה נחשף הקשר האיראני-ונצואלי לציבור מתחילה ב-6 ביוני, כאשר המטוס המזוהה כעת תחת רישום " YV3531" ממריא ממקסיקו לכיוון נמל התעופה אזייזה – ארגנטינה, כשהמשדר כבוי, ונוחת בנמל התעופה בקורדובה בשל מה שהוסבר עקב תנאי מזג אוויר ומבצע באותה הזדמנות, גם פעולה המעידה על העלאה או פריקה של סחורה או אנשים. המטוס הגיע לארגנטינה כשהוא נושא חלקי רכב שהעמיס במקסיקו. אמנם יש סחר נרחב בחלקי רכב בין מקסיקו לארגנטינה, אבל אין סיבה טובה שמטוס מטען ונצואלי עם צוות איראני יבצע את המשלוחים. זו אחת הסיבות שכמה פקידים מאמינים כי ייתכן שהמטוס נשא חלקים מכאניים דו-שימושיים שיכולים להיות בעלי יישומים אזרחיים וצבאיים כאחד.
בהמשך מתברר כי מטוס איירבוס איראני נוסף שנמכר לאחרונה לקונביאסה על ידי "מאהן אייר" ניסה לנחות בבוליביה ב-15 ביוני 2022. המטוס נאלץ לטוס חזרה לקראקס היות וסורב לנחות לארגנטינה.
ב-11 ביוני דולף מרכיב מרכזי בחקירה וזו רשימת צוות הטיסה של המטוס המעידה כי המטוס בארגנטינה נחת עם 14 אנשי צוות , הרבה יותר מהדרוש ובהם 5 אנשי צוות איראניים שאחד מהם זוהה כקפטן גולמרזה גאסמי .
בעקבות חקירת המטוס פרסמה שגרירות ישראל בבואנוס איירס הודעה רשמית ובה היא מודה לרשויות על הטיפול המהיר, בעיכוב המטוס האיראני-ונצואלי ובכך רומזת על מקור ההתרעה שהועברה לרשויות בארגנטינה.
התובעת הארגנטינאית אישרה כי במסגרת החקירה מעורב גם ה-FBI ובוצעו גם פעולות חקירה בעקבות תפיסת מכשירו הסלולרי של הטייס האיראני ובו ראיות הקושרות אותו למשמרות המהפכה ולתעמולה אנטי ישראלית.