עמוד הבית / המזרח התיכון / איראן / חיסול בטהראן: מוחסן פאחריזדה
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

חיסול בטהראן: מוחסן פאחריזדה

זהו יום שישי באיראן והשעה כבר קצת אחרי השעה 14:15 בצהריים, כאשר רכב שרד יוקרתי שחור מסוג ניסאן "תאנה" פונה מכביש 79 המחבר בין טהראן- לעיר פיירוז'ק אל העיירה אבסארד, הממוקמת כ- 50 ק"מ ממרכז טהראן. בעוד כ- 3 ק"מ יחצה הרכב את כיכר שדרות האימאם חומייני הנמצאת בכניסה הצפונית של העיר.

תחקיר: רונן סולומון – פורסם לראשונה במגזין "משפחה"

פנייה לדרך אבסארד, מחוז טהראן:

זהו יום שישי באיראן והשעה כבר קצת אחרי השעה 14:15 בצהריים, כאשר רכב שרד יוקרתי שחור מסוג ניסאן "תאנה" פונה מכביש 79 המחבר בין טהראן- לעיר פיירוז'ק אל העיירה אבסארד, הממוקמת כ- 60 ק"מ מפאתי טהראן. בעוד כ- 3 ק"מ יחצה הרכב את כיכר שדרות האימאם חומייני הנמצאת בכניסה הצפונית של העיר.
תושבי העיירה הפסטורלית מתפרנסים בעיקר מחקלאות ואירוח כפרי והדרך עד למרכז העיר מתאפיינת בכביש סרגל עם נוף כפרי הבנוי מאדמות חקלאיות ואזורי מרעה לצד מבני דרך קטנים המשמשים בעונה לממכר סחורות חקלאיות וברקע נוף הררי שבמהלך החורף הקרוב יהפוך להיות לבן.

רכב השרד המיועד לבכירי משרד הביטחון לא אמור לנסוע לבד, על פי התכנון, הוא אמור להיות מלווה בשני רכבי אבטחה נוספים, אחד המקדים לסרוק את הציר ואחד הסוגר מאחור ואמור לשמש כוח תגובה במקרה של ניסיון התנקשות.

בניסאן נוהג כעת בעצמו, מוחסן פאחריזדה, ראש "הארגון למחקרי הגנה וחדשנות" (SPND ) במשרד הביטחון. מדובר בגוף ביטחוני מסווג מאוד, או אם תרצו, המקביל של המנהל לפיתוח אמצעי לחימה בישראל, אלא שבמקרה האיראני הוא גם מופקד על פרויקט הגרעין הצבאי של איראן, קרי פיתוח ראש הנפץ הגרעיני ויכולת נשיאתו על גבי טיל בליסטי.

חשיפת פרויקט הגרעין הצבאי האיראני:

שמו של הארגון והעומד בראשו עלה לתודעה הציבורית בישראל בתדרוך מיוחד שערך רוה"מ נתניהו ב-30 באפריל 2018, בבסיס הקריה בתל אביב ובו חשף כי המוסד הישראלי הצליח לפרוץ ל"ארכיון הגרעין" האיראני בטהראן ולהביאו לישראל. נתניהו הציג במהלך נאומו מצגות מתוך הארכיון, המפרטות את פרויקט הגרעין שזכה באיראן לשם הקוד "עמאד" ומסמכים המזהים את ד"ר מוחסן פאחריזדה כ"אבי הפצצה האיראנית" וראש "קבוצת נשק" – קבוצה של מדעני גרעין מעולם ההנדסה והפיסיקה שגויסו על ידי משרד הביטחון האיראני ממיטב האוניברסיטאות באיראן וקובצו תחת הארגון שבראשו עומד ד"ר פאחריזדה במטרה לפתח לאיראן , תוך מספר שנים, יכולת ייצור של "פצצה גרעינית" ראשונה.

זו לא הייתה באמת החשיפה הראשונה של הפרויקט והעומד בראשו:

בסוף שנת 2012 החליט ארגון מודיעיני מערבי, המופקד על המעקב והסיכול של פרויקט הגרעין האיראני, להשתמש באפליקציית הסרטונים "יו-טיוב", כדי להקים חשבון בשם " Ahmad V" ולחשוף בשורה של סרטונים בשפה הפרסית, את פרטיהם של מדעני "קבוצת הנשק" של פרויקט הגרעין האיראני.

מטרת החשבון הייתה כפולה: לחשוף בפני העולם כי התכנית שהאיראנים ניסו להסתיר, נחשפה ולהרתיע את המדענים שמנהלים את הפרויקט ובהם גם אזהרה ספציפית לד"ר פאחריזדה וראשי התכנית שתחתיו. בסרטונים חושף גורם המודיעין כי הוא יודע כי משפחת פאחריזדה מתגוררת בעיירה אבסארד ולמעשה רומז שהוא עלול לסיים בדומה לחלק מפקודיו שמצאו את עצמם מסיימים את חייהם בפיצוץ הרכב או כדור בראש בעת שנהגו ברכבם באחד מפרברי טהראן.
אחד מהם הוא תלמידו לשעבר, מדען גרעין בשם מג'יד שהריארי שחוסל בטהראן עוד קודם לפרסום הווידאו באמצעות מטען שהוצמד לדלת מכוניתו. שהריארי היה אחד מסדרת התנקשויות במדעני גרעין שהחלה בשנת 2010 כחלק מתכנית סיכולים שנועדה לשבש את התקדמות תוכנית הגרעין הצבאית של איראן.

במהלך השנים האחרונות הצליחו גורמי מודיעין מערביים לזהות ( גם בסיוע גורמי אופוזיציה איראניים), שורה של מרכזי פיתוח וניסוי שבהם מנהל פאחריזדה מרכיבים שונים בפיתוח תכנית הגרעין במסלול הצבאי.

את הדרך ממחוז טהראן לוילה המטופחת בשכונת הרופאים, נדרש לעשות לפחות פעם אחת בשבוע היות ומשרדי הארגון שהוא מנהל, יושבים בטהראן ולאחרונה אף דווח על הקמה של אתר ניסויים חדש שהקים הארגון באזור חוג'אר, ממזרח לטהראן, בירידה מכביש 79, אותו כביש שמשמש אותו גם בנסיעתו לביתו בעיירה הכפרית אבסארד.

עובדה זו ופרטים אחרים, מרמזים שהארגון שעמד מאחורי החיסול הפעיל תכנית מעקב שהצליחה לאפיין, ממקורות איסוף שונים (ממקורות גלויים ועד מעקב של סוכנים אנושיים) את שגרת חייו ותנועתו המבצעית באופן שאפשר לייצר נקודות ציון בתנועות שניהל ממשרדיו בטהראן לבית משפחתו בעיירה אבסארד, מרכיבי האבטחה והזדמנויות מבצעיות שניתן לנצל "על הדרך" באופן שיהפכו מתיק מחקר לתיק חיסול עם היתכנות מבצעית בסבירות גבוהה.

אחר מהמרכיבים הקריטיים בכל תכנית מעקב הוא הזיהוי הוודאי. בתדרוך שניהל רוה"מ נתניהו באמצע 2018 נעשה שימוש, כנראה מכוון, בתמונה ישנה ולא עדכנית של פאחריזדה מתוך רצון להשרות ביטחון לצד השני. באותו זמן כבר ידעו במערכת הביטחון כי פאחריזדה גידל זקן ואיך הוא נראה בהתאמה לגילו הנוכחי.

בינואר 2019 נחשפת בטעות באתר האינטרנט של המנהיג העליון של איראן, תמונתו העדכנית של פאחריזדה, בשעה שתועד בצילום סטילס בעת שהשתתף בכינוס ראשי המחקר של איראן בלשכת המנהיג חמינאי בטהראן.

14:20 – דרך אבסארד, השלב הראשון בהתקלות:

רכב הניסאן שבו נוהג פאחריזדה, כבר הספיק לגמוע קילומטר מאז פנה אל העיירה מכביש 79 (הדרך בין טהראן לפיירוז'ק). הרכב כרגע הוא הרכב הראשון היות ורכב האבטחה הקדמי כבר האיץ וצפוי לחכות לו בכניסה לרחוב הראשי של העיירה. כעת זה רק הוא כשלצידו ברכב אשתו, מירן ומאבטח צמוד, מאחוריו רכב אזרחי נוסף המאבטח את רכב השרד מהפתעות שעלולות להגיע מאחור.

ההפתעה צפויה להגיע בבת אחת מקדימה דווקא מטנדר ניסאן ג'וניור כחול, אחד מהרכבים הכי חביבים על סוחרי ונותני השירותים באיראן. מדובר ברכב המיוצר במפעלי הרכב של ניסאן באיראן במסגרת השותפות עם חברת הרכב הלאומית. רכב מאוד גמיש מבחינת יכולת מעבר ונשיאה מגוונת של סחורות בארגז המטענים שמאחורי הנהג.

המרחק בין שני רכבי הניסאן, זה השחור של פאחריזדה וזה החונה בצד הוא כ- 300 מטר כשברגע לא צפוי חוטפת שמשת הרכב המחוסנת מה שנראה לנהג כפגיעה לא ברורה שיוצרת לו מיסוך מהסדקים שנוצרו בשמשה. פאחריזדה עוד מנסה להפעיל את הווישר אך פועל מתוך ריפלקס אוטומטי ובולם את הרכב ונעצר בצד. כעת המרחק בינו לבין הטנדר הכחול מצטמצם לכדי 150 מטר כשעדיין חלקו של הטנדר באירוע לא ברור לשיירה.

דרך אבסארד, השלב השני בהתקלות:

בשלב זה הסיטואציה לא ברורה. בכיסא הרכב, יושב פאחריזדה, במושב שלצידו אשתו ומאחוריו מאבטחו. מאחור רכב האבטחה השני שעוצר ופורק שני מאבטחים החוברים רגלית אל רכב השרד.
אחד מהם הוא מאבטח מנוסה בשם חאמד אצע'רי המשמש כעת כראש צוות האבטחה של פאחריזדה לאחר שכבר הספיק לשמש בעשור האחרון גם כמאבטחם של בכירים בממשל ובהם גם את נסיעותיו של מנושהר מותכי – שר החוץ לשעבר.
הוא מורה למאבטח שברכב השרד לנעול עצמו ואת המאובטחים. בשלב זה לא ברור אם שלושת הכדורים שנורו חדרו את השמשה ופגעו כבר פגיעה קשה בפאחריזדה או שימשו רק לפעולת העצירה של הרכב.
בשניות הללו תתחיל התמונה להתבהר למאבטחים כי מקור הפגיעה בחזית התחתונה של הרכב והשמשה הוא תוצאה של ירי מעמדה קדמית אבל ההבנה לא תספיק להדביק את ההתרחשות הבאה כשרכב הטנדר הכחול שחנה בצד הדרך ונמצא כעת רק כמה עשרות מטרים מקדימה, מתפוצץ לו בעוצמה אדירה, תוך פיזור חלקי מתכת ולוחות עץ שנשא על גבו והשלב השלישי בתכנית ההתנקשות מתחיל להתגלגל.

דרך אבסארד, השלב השלישי בהתקלות:

בשלב זה החניה בצדי הדרך היא כבר זירת התנקשות שמורכבת משלושה רכבים: רכב אבטחה שחונה במרחק כמה עשרות מטרים לאחר שנפרק ממאבטחיו, רכב השרד השחור של פאחריזדה שנמצא בתוך זירה מדממת של מאבטחים ושרידי רכב הטנדר הכחול ששימש את שני השלבים הראשונים והותיר כרגע זירה המורכבת מחלקי מתכת ולוחות עץ שבהם הוסלקה מערכת הירי ומטען התופת שנשא בארגזו.

רכב השרד נותר עדיין נקי יחסית מפגיעות למעט פגיעה קלה מתחת לפגוש הקדמי וסדקי זכוכית בחלון הקדמי שנוצרו מירי מערכת הירי שמוקמה על הטנדר הכחול. בשלב זה לא ברור אם כל הפגיעות בשמשה הקדמית נוצרו מירי חיצוני או גם מירי שמתחיל להתגלגל במסגרת השלב הבא בתכנית.

על פי אחד מהתסריטים, זהו השלב שבו פאחריזדה כבר ירוי בכיסאו באופן אנוש עוד קודם לפיצוץ הטנדר הכחול, בעקבות ירי מדויק (B) שמתבצע ממערכת ירי בשליטה מרחוק בסגנון "רואה-יורה" שהוסתרה בתוך ארגז משא של טנדר הניסאן הכחול שחנה לצד הכביש .

הגרסה השנייה היא שאירוע כזה לא יכול היה להתבצע ללא וידוי הריגה על ידי מתנקשים בזירה עצמה ולמעשה משלב הפיצוץ עברה ההתנקשות לשלב הפריצה לכיוון רכב השרד, תוך ירי סלקטיבי שמנטרל את המאבטח /ים ששרדו את הירי ופיצוץ הטנדר שאחריו.

הנחת העבודה של התחקיר כי ברכב הנעול עדיין נמצא מאבטח שיושב מאחור, פאחריזדה במצב כזה או אחר במושב הנהג ואשתו במושב לצידו. כעת, מוצמד ע"י המתנקשים מטען נפץ קטן או אמצעי פריצה אחר אל חלון זכוכית בצד הצמוד לדלת האחורית ולמעשה פריצת הזכוכית מאפשרת גישת אקדח 9 מ"מ אל תוך הרכב וירי בזווית היוצאת מגובה המושב האחורי (A) אל גבו וראשו של הנהג במושב הקדמי. התוצאה יכולה להתבטא גם בסימני הפגיעה על השמשה הקדמית אבל הפעם מהפנים. תסריט זה נשען ניתוח צילומי תקריב מזירת הרכב המעידים על סימני פריצת הזכוכית מבחוץ פנימה וזיהוי תרמיל כדור 9 מ"מ על כרית המושב האחורי.

כעת, כבר חלפו כשתי דקות מרגע תחילת השלב הראשון והזירה מנוטרלת מהתנגדות. ברכב נותרת רק אשתו (על פי עדותה). מחוץ לרכב גופה עם פגיעה אנושה שמותירה דימום שנוצר מחוץ לרכב, יתכן וידוי הריגתו של פאחריזדה באמצעות ירי בראשו או אולי גופתו של המאבטח.

באיראן עדיין מתעקשים כי מערכת ירי אוטומטית, המופעלת על ידי מעמדת תצפית מרוחקת, היא שאפשרה למוסד הישראלי לפגוע ברכבו של פאחריזדה ובמלוויו. על פי האיראנים את המערכת ה"רואה-יורה" התקינו ומיקמו סוכני המוסד על גבי טנדר מסוג ניסאן ג'וניור כחול בסיוע פעילי אופוזיציה איראניים.

אחת מהמערכות הירי שנחשפו בישראל לאחרונה ומסוגלת לבצע ירי שכזה היא מערכת בקרת אש חכמה בשם SMASH השולטת מרחוק באמצעות "מחשב כף יד" על עמדת ירי ומאפשרת למפעיל לתצפת על הזירה מעמדה מרוחקת ולהינעל על המטרה באמצעות מערכת בקרה חכמה, העוקבת באופן אוטומטי אחר המטרה הנעה באמצעות עיבוד תמונה המבוסס על בינה מלאכותית ומאפשר רכישת מטרה באמצעות מאפיינים שהוגדרו מראש לדג': תמונת רכב, מספר לוחית הרכב ומאפיינים אחרים. זווית עמדת הירי מתכווננת  והירי מתבצע אוטומטית ברגע הנכון. המערכת מתבייתת על המטרה באמצעות חיישנים אופטיים ועוקבת אחריה באמצעות עיבוד תמונה והתבייתות אוטומטית  המאפשרת "פגיעה מהירייה הראשונה" (One Shot – One Hit) והימנעות מפגיעה בחפים מפשע.

יתרון נוסף של המערכת הוא משקלה הנמוך, כ-15 ק"ג המאפשר להבריחה לאיראן ולמקם אותה על גבי טנדר עם יחידת צידוד והגבהה של כלי נשק, על פי הצורך המבצעי, החל מרובה סער, רובה ציידים או רובה צלפים עם משתיק קול.

14:23 דרך אבסארד, שלב המילוט:

החלק האחרון בתכנית ההתנקשות הוא שלב המילוט מהזירה. שלב זה הוא מרכיב ראשי בתכנון ונועד להבטיח את היכולת של הכוח המבצע לייצר מספיק זמן בין השלב הרועש של התוקפים עד לרגע ש"יורד האסימון" בצד המסכל.
בשלב זה נשען מסלול המילוט על תכנון מראש אלא אם המבצע הסתבך ועוברים לתכנית חליפית. מסלול המילוט מתבסס על ההיכרות עם הצירים מנקודת הקיפול ועד לנקודת ההתארגנות מחדש. מבט על מפת האזור מלמד כי בחירת נקודת החיסול לא הייתה מקרית אלא לקחה בחשבון שורה של יתרונות ובהם מיקום כוחות ביטחון כמו צבא ומשטרה, נוכחות אזרחית, יכולת תצפית ושליטה על האירוע, התאמת הניוד המבצעי לתמונת השיגרה המקומית.

לפי הדיווחים מאיראן, המילוט בוצע דרך רכב או אופנועים שחיכו בנתיב ההפוך מהנתיב בו הותקל רכב השרד. לפי התיעודים, עם הפנים צפונה חזרה לכיוון הכביש המהיר וממנו לפרבריה הצפוניים והצפופים של טהראן. החלטה אחרת היתה מובילה חזרה לתוך העיירה אבסארד, עיירה קטנה שבה כולם מכירים את כולם.

מי שתכנן את הצבת רכב התופת ידע שתחנת המשטרה היחידה בעיר, ממוקמת רק ביציאה הדרומית של העיירה ולקח בחשבון את זמן התגובה, מרגע הפעולה ועד לאפשרות של כוחות ביטחון איראנים לייצר מגע.

אז מי חיסל את פאחריזדה ?

הפעולה, כפי שמצטיירת מתיעוד הזירות, העדויות והחקירה של האיראניים, שילבה שיטות פעולה וטכנולוגיות שטרם נראו מסוגן בזירות חיסולים שהכרנו המסגרת המלחמה החשאית לסיכול פרויקט הגרעין.
עד היום, רוב החיסולים באיראן שנקשרו לפרויקט הגרעין בוצעו באמצעות שני מתנקשים על אופנועים שנצמדו לרכב יעד המטרה תוך שימוש במטען נפץ רועש או ירי סלקטיבי מושתק בפעולה שנמשכת לא יותר משניות בודדות תוך ניתוק מגע ומילוט גמיש דרך אחד מרחובותיה הצפופים של טהראן.

חלק מאותם חיסולים שיוחסו למוסד הישראלי, כך נטען באיראן, בעקבות חקירת מקרי עבר, נשענו על גיוס פעילי הזרוע הצבאית של ארגון ה"מוג'אהדין חלק" שעוברים בישראל ובאלבניה אימונים מיוחדים כחלק מהכשרתם לבצע משימות חיסול המתאפיינות ברמה גבוהה במיוחד ודורשות היכרות מעמיקה ויכולת היטמעות בסביבת הפעולה.
פעולת החיסול של פאחריזדה בוצעה במספר שלבים, ברמת סיכון שהלכה ועלתה בהתאם לשלב ההצלחה של הביצוע. פעולה זו חייבה ניהול סיכונים בזמן אמת דרך מעקב חזותי ועד שימוש בסייענים מקומיים לצורך מיקום הפלטפורמה המרכזית של המבצע – טנדר הניסאן הממותקן והממולכד במקום הנכון. החלק הנשלט מרחוק חייב מפעילים המחזיקים ביכולת טכנו-מבצעית גבוהה שלא אופיינית לפעילי אופוזיציה אלא ללוחמים של ארגון מדינתי. פעולה שכזו חייבה גם ביצוע מודלים כדי לאמת את ההיתכנות המבצעית.

בניו יורק טיימס הצביעו על המוסד הישראלי וזאת על סמך שיחות עם שלושה גורמי מודיעין מערבי. בטהראן מוסיפים כי המבצע נוהל גם תוך הברחה ושימוש באמצעי לחימה ישראליים מתקדמים והפעלת סייענים מקרב ארגוני האופוזיציה האיראנית. ציוץ שעלה ברשת על ידי עיתונאי ממוצא איראני ואמינותו אינה ברורה עדיין, הציג את תמונותיהם של מי שלכאורה זוהו על ידי המודיעין האיראני כחשודים ותמונותיהם הופצו בכל בתי המלון באיראן במטרה לנסות ולאתרם.

  • תוכן זה מוגן בזכויות יוצרים. אין להעתיק ללא אישור מערכת אתר "אינטלי טיימס".