אינטלי טיימס

כך נסגר המעגל הקטלני שאפשר את סיכולם הממוקד של הגנרל האיראני, קאסם סולימאני ויד ימינו בעיראק.

57

משלב המודיעין הקפדני שנאסף ע”י האמריקאים, תכנית הטיסות, הליווי של אנשי החיזבאללה, הטיסה הגורלית לבגדד ועד פריסת מערך המל”טים ותקיפת רכבי השטח הממוגנים של כוחות “הגיוס העממי”.

ההחלטה מתקבלת:

ב-27 בדצמבר ביצע ארגון “גדודי חיזבאללה” מתקפת טילים כנגד בסיס הצבא האמריקאי ליד העיר כירכוכ. בתקיפה נהרג לראשונה אזרח אמריקני. מי שהורה על התקיפה היה מפקד “כוח קודס” קאסם סולימאני, כך עלה מיירוט אמריקאי של שיחות שערך סולימאני עם יד ימינו בעיראק, אבו מהדי אל מוהנדס המשמש לצד היותו מפקד “גדודי חיזבאללה” בעיראק גם כסגן מפקד “כוחות הגיוס העממי” – ארגון גג של המיליציות בעיראק.

רשת בלומברג דיווחה כי ההחלטה לחסל את סולימאני נפלה כתוצאה ממותו של אזרח אמריקאי והנשיא טראמפ נאלץ להורות לפנטגון ב-29 בדצמבר להוציא לפועל מתקפה רחבה כנגד בסיסי המיליציה השיעית, בעיראק ובסוריה. בתקיפות נהרגו כ- 25 לוחמים פרו-איראנים ובהם בכיר ב”כוחות הגיוס העממי”.

בעקבות תקיפת ארה”ב, העלה מפקד “כוח קודס” ציוץ ובו תמונה כשלצידו אבו עלי אל-חזאלי, מפקד בכיר ב”גדודי חיזבאללה”, שנהרג בהפצצה האמריקאית. סולימאני תיאר את האמריקאים בדימוי “זאב” – כגרועים יותר מה”אריה” – סאדם חוסיין. מאוחר יותר הצטרף לאיומים גם מפקד “גדודי חיזבאללה” אבו מהדי אל מוהנדס, המוכר כיד ימינו ועושה דברו של סולימאני בעיראק.

ב-31 בדצמבר 2019, לאחר הלווית אנשי המיליציות שנהרגו כתוצאה מההתקפות האוויריות, החל המון זועם של עשרות אנשי מיליציה שיעים עיראקים לתקוף את מתחם השגרירות של ארצות הברית. עשרות המפגינים התפרצו דרך הדלת הראשית של המחסום, הציתו את אזור קבלת הפנים והניפו את דגלי מיליציית “אל-חשד א-שעבי”. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים את איראן ב”תכנון” ההתקפה על השגרירות והוסיף כי הם יישאו “באחריות מלאה”.

אוספים מודיעין לפני מבצע:

בלוג המודיעין “אינטלי טיימס” עקב בשנים האחרונות אחר תנועותיו המבצעיות של מפקד “כוח קודס” ובמיוחד במהלך ביקוריו בעיראק ובסוריה והצליח לזהות, ממקורות גלויים, בדומה לגופי מודיעין, דפוסי התנהלות קבועים בביקוריו מחוץ לאיראן.

דפוסי ההתנהגות שזוהו כללו:
סגנון לבוש די קבוע שנסמך על בגדי דגמ”ח כדג’ ז’קט הספארי הכחול שאותו לבש בסבב הביקורים האחרון. שימוש בטיסות אזרחיות (לרוב איראניות). קבלת פנים קבועה של סגן מפקד “כוחות הגיוס העממי בעת ביקורים בעיראק. ההשענות על רשת הקשר הפנימית של כוחות “הגיוס העממי” ושימוש בטלפון נייד שנשא עליו. שימוש בצוות ליווי קבוע שכלל את מזכירו הצבאי ושלושה אנשי אבטחה. שימוש ברכבי שטח ממוגנים מתוצרת “טויוטה לנד קרוזר” שנרכשו בבגדד והועמדו לראשותו בעת ביקוריו בעיראק ובגבול סוריה.

על פי גורמים שהכירו את תנועותיו בעיראק, לסולימאני היו מספר דרכי כניסה. לעתים, כמו בביקורו האחרון, נהג לנחות בשדה התעופה הבינלאומי בבגדאד, אך לפעמים הגיע בטיסה סדירה מטהראן לבגדד דווקא דרך העיר נג’ף. במקרים מסוימים בחר לחצות קרקעית לעיראק דרך מעבר הגבול של מונטרייה שבנפת דיאלה.

יהירותו של סולימאני, בכל הנוגע לתנועתו המבצעית, הייתה כנראה בין הגורמים שסייעו לאמריקאים ואחריו לעקוב אחריו.

צוותי השטח, המודיעין והחיסול נפרסים:

לפיקוד המבצעים המיוחדים של ארה”ב ניסיון במבצעים חשאיים באפגניסטן, בחצי האי ערב, בסוריה ובעיראק. צבא ארה”ב מפעיל באופן קבוע סיורי אוויר מגוונים לאורך הגבול עם סוריה ומעל צפון עיראק. בנוסף, האמריקאים נהנים מיכולות האזנה וגישה לחומר מודיעיני גולמי שמייצרות להם בנות הברית ובהן גם ישראל.

הבלוג גילה כי במסגרת תכנון המבצע לחיסולו של סולימאני ואנשי זרועו בעיראק, פרסה מפקדת הכוחות למבצעים מיוחדים (USSOC), טייסת המתמחה באיסוף מודיעין ו”חיסולים ממוקדים” בבסיס האוויר “עין אל אסד”. מתיעוד לווייני וצילומי סטילס שהגיעו לידי הבלוג, ניתן לזהות מערך נפרס של מל”טים מדגם “ריפר MQ-9”. מדובר בכלי טיס בלתי מאויש המסוגל לשאת אמצעי תצפית וזיהוי מיוחדים, בכל תנאי ראות, לצד יכולת נשיאת חימוש מונחה קטלני. האמריקאים נוטים להסתיר את המזל”טים בתוך אוהלים מיוחדים כשלצידם ממוקמים גם קרונות תקשוב לווייני שהובאו במיוחד כדי לאפשר לטייסי המזל”ט לשלוט על המל”טים ממטה “מבצעים מיוחדים” מרוחק.

טיסת לילה לדמשק:

מסעו של סולימאני לבגדד מתחיל למעשה כבר ביום שלישי ה-31.12 כשהוא עולה בש.ת. של טהראן על טיסה מס’ IRM144 של חברת “מהאן אייר” ונוחת לקראת השעה 19:00 בש.ת. של דמשק. לצידו גם תא”ל חוסין ג’אפרי ניא – מזכירו הצבאי ואל”מ שחרוד מוזפר-ניה – ראש צוות האבטחה ועוד שני מאבטחים קבועים.

השימוש בטיסות הסדירות של חברת “מהאן אייר” על ציר טהראן – דמשק מוכר היטב למודיעין המערבי. הטיסות מתועדות גם ממבט הלוויין. במהלך מאי 2018 ביטלה החברה נחיתה של אחד ממטוסי הנוסעים בדמשק בעקבות תקיפת המסוף האיראני בשדה. ההערכות אז היו, כי על הטיסה נמצאו בכירים של “כוח קודס” והתקיפה נועדה גם כדי לאותת להם שיש מי שעוקב אחר כל נחיתה ומשלוח אמל”ח.

בשדה התעופה מקבלים את פניו של סולימאני אנשי “כוח קודס” המוצבים ב”בית הזכוכית” – מפקדת משמרות המהפכה בש.ת. הבינלאומי של דמשק ושני רכבי שטח של החיזבאללה שנסראללה שלח לו במיוחד עם אחד ממאבטחיו האישיים שמוביל אותו ואת אנשיו דרך כביש דמשק, היישר למעוז החיזבאללה בביירות.

על כביש דמשק לביירות:

מזכ”ל החיזבאללה, חסן נסראללה ידע לספר כי פגש את סולימאני ביום רביעי, זהו היום הראשון של חודש ינואר 2020. “בכל פעם שסולימאני היה מגיע לבקר אצלנו (ברובע של החיזבאללה), האנשים שלי היו דואגים לאבטחה ולביטחון שלו, מהרגע שהוא יורד מהמטוס ועד אשר הוא מגיע בחזרה לשדה התעופה של דמשק”. נסראללה הוסיף כי ישראל נמנעה מלפגוע בסולימאני כשחצה משטח סוריה ללבנון בגלל המשמעויות ובחרה להשאיר את העבודה לאמריקאים.

ואכן, לאחר כשעתיים של נסיעה בחסות החשיכה, הגיעו רכבי השטח של החיזבאללה אל מעוז הארגון בביירות. שם הספיק סולימאני לישון מעט ולהצטרף לתפילת הבוקר של נסראללה, באחד מחדרי האירוח של יחידת המגורים המיוחדת התת קרקעית שנבנתה לו באחד מהבונקרים הראשיים של דרום ביירות. סולימאני דן עמו בנושאים שעל סדר היום ובהם גם אירוח הלשכה המדינית של החמאס בדאחייה של ביירות וחידוש השת”פ הביטחוני של הארגון עם משמרות המהפכה.

עולים לטיסת ” שאם ווינג’ס אירליינס” מדמשק לבגדד:

בחצות של אותו יום כבר עשתה השיירה את הדרך מביירות חזרה לדמשק וסולימאני ואנשיו השלימו את שעות השינה בחדרי אירוח שאורגנו להם בדמשק. בבוקר יום חמישי, קיים סולימאני סדרה של פגישות עבודה ובהן גם פגישה עם גנרל ממלוק, ראש המודיעין הסורי שליווה בחצי השנה האחרונה את סדרת הפגישות עם החמאס והחיזבאללה. את החמאס, כך על פי פרסומי העיתון “אל אחבר”, ייצג סאלח אל-עארורי, בכיר הזרוע הצבאית של הארגון בחו”ל המשמש כיום כסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. בתום אותו יום, חזר סולימאני לש.ת. הבינלאומי וביצע ביקור עבודה אחרון במפקדת “כוח קודס” (בית הזכוכית) השוכנת בסמוך לטרמינל ה-VIP.

הטיסה האחרונה לבגדד:

הלכו יחד – סולימאני וראש צוות האבטחה

את המראתו ביום חמישי מדמשק בחר סולימאני לבצע על גבי טיסת הלילה מס’ “6Q501” של חברת “שאם ווינג’ס איירליינס”. בדיקה שערכנו מגלה כי ימי חמישי מתאפיינים בשעה קבועה לאור העובדה כי מדובר בטיסה שעליה נוסעים (סורים, אנשי מיליציות ואיראנים) שרוצים לסיים את סוף השבוע בעיראק .

המטוס A320 מס’ כנף YK-BAE המריא ביום חמישי ה-2 לינואר, שעה 22:20 לפי שעון דמשק ונחתה בבגדד בשעה 00:28 לפי שעון בגדד. בסך הכול זו הייתה טיסה בת שעה ושמונה דקות (קיים הבדל של שעה בין שעון בגדד לשעון סוריה). בטיסה זו, מדובר באיחור ממוצע של כ-54 דק’ לעומת זמני ההגעה הקבועים של אותה טיסה בימי חמישי הקודמים ( ב-26 , ב-19 וב-12 בדצמבר 2019) .

קבלת הפנים של סגן מפקד “כוחות הגיוס העממי”:

סולימאני נאסף עם מאבטחיו אל שני רכבי הלנד קרוזר הממוגנים מתוצרת “טויוטה” שהועמדו לראשותם ע”י יד ימינו בעיראק ומקבל פניו בשדה, אבו מהדי אל מוהנדס, סגן מפקד “כוחות הגיוס העממי”. רכבם עושה את דרכו משער היציאה המזרחי החשוך אל כביש ש.ת. המואר לכיוון מרכז בגדד. הרכבים נוסעים במרחק זה מזה, בצמוד לחומה המקיפה את השדה, אולי כדי לא לעורר תשומת לב מיוחדת אולם שני כלי טיס בלתי מאוישים ששוהים באוויר כבר למעלה משעה, נועלים עליהם ומשגרים שני טילים קטלניים שמוודאים כי כל מי שיושב ברכבים הממוגנים לא יצא מזה חי.

מבצע החיסול יוצא לפועל:

סביר ש”שעת האפס” המשוערת שנבנתה על ידי “תא הסיכולים” של פיקוד המבצעים המיוחדים, תוכננה באופן כללי ביחס לאותם זמנים. את הפער בין המודיעין שנאסף לפני המבצע למציאות בשטח אמורים היו לאסוף גם יחידות התצפית השונות (סוכנים, כוח מיוחד וכלי תצפית אוויריים).

הסוף

במקביל, כך התברר בהמשך, התנהל מבצע אחר, בזירת תימן, שתוכנן לחסל את תא”ל עבדול רזה שחלאי, ראש אגף הכספים של סולימאני שהוצב בבירת תימן כדי לסייע בבניין הכוח של הכוחות הח’ותים ובמיוחד בכל הקשור להברחת טילים וטכנולוגיות לייצור והרכבה של טילי שיוט וכלים בלתי מאוישים התקפיים. אם תכנן סולימאני לפגוע בכוחות האמריקאים דרך זירת תימן והים האדום או כנגד מטרות בסעודיה, זה האדם שאמור להיות הגורם המתכנן והמנחה.

החקירה:

בימים אלו החלו האיראנים לתחקר את הנסיבות שהביאו לאיתור ולחיסולם של מפקד “כוח קודס” ואנשיו. את החקירה בסוריה מנהל המודיעין הסורי שהחל לעצור ולחקור את עובדי חברת התעופה הסורית שהכירו את הטיסה וכן אנשי תפעול שונים בש.ת. של דמשק. צוות חקירה נוסף מתנהל בהובלת מנגנוני הביטחון של עיראק בניסיון להבין אם היו סוכנים בשדה הבינלאומי שסייעו לאמריקאים לזהות ולתזמן את מבצע החיסול.

תוכן זה מוגן בזכויות יוצרים. אין להעתיק ללא אישור מפורש של הבלוג “אינטלי טיימס”


Comments are closed.