אינטלי טיימס

אז מדוע בחר מפקד “כוח קודס”, קאסם סולימאני להעלות דווקא על טיסה של חברת תעופה סורית?

2,045

בימים אלו החלו האיראנים לתחקר את הנסיבות שהביאו לאיתורו וחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, בעת שירד בבגדד מטיסת “צ’אם ווינגס איירליינס” הסורית. הערב דווח כי המודיעין הסורי החל לחקור את עובדי החברה בדמשק.

בשנה האחרונה רבו הדיווחים על כך שמפקד “כוח קודס, הגנרל קאסם סולימאני, נמצא על הכוונת של ארה”ב וישראל. סולימאני עצמו התבטא בעניין בעת שהתראיין לסדרה על מלחמת לבנון השנייה ובהמשך היה זה ראש המודיעין האיראני שהכריז כי ארגונו הצליח לסכל ישראלי לחסל את סולימאני במהלך ביקורו את קבר אביו בעיר הולדתו.

לאור אותם איומים, נדרש סולימאני לאבטחה צמודה שהתבטאה גם בניוד באיראן, ע”ג רכבי שטח ממוגנים בדומה לתנועה המבצעית שלו בעיראק. סולימאני נצפה פעמים רבות עולה כאחרון הנוסעים, לטיסות אזרחיות על ציר טהראן לעיראק ולסוריה. היו אלו בדר”כ רק טיסות של חברות איראניות כדג’ “מהאן אייר” ו”איראן אייר”. הערכה היא כי לאור המעקב הצמוד אחר הטיסות האיראניות, חשבו אולי ביחידת אבטחת האישים שלו, כי טיסה בחברה סורית, תקטין את “חתימת” הביקורים שלו במדינות היעד.

במסגרת החקירה שמנהל כעת המודיעין המסכל של משמרות המהפכה, הועברה בקשה איראנית לגנרל עלי ממלוק, יד ימינו של אסד וראש המודיעין הלאומי בסוריה, לאפשר לאנשי “כוח קודס” לתחקר עובדים בחברת התעופה הסורית, שיכלו לדעת על טיסותיו של סולימאני ואולי ריגלו עבור שירותי מודיעין מערביים. הדרישה הוצבה בפני הבכיר הסורי בעת שהגיע השבוע לטהראן במסגרת משלחת ניחומים.

לגנרל ממלוק היה גם חלק בסדרת פגישות עבודה שקיים מפקד “כוח קודס” בדמשק ובביירות לאורך החצי שנה האחרונה ולפי הפרסומים בעיתון הלבנוני “אל אחבר”, עסקו בתיווך בין משמרות המהפכה לבין בכיר הזרוע הצבאית של החמאס בחו”ל, סאלח אל-עארורי המשמש גם כסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס.

מה אנחנו יודעים על חברת התעופה הסורית? החברה הוקמה ב- 9 ביולי 2006 כחברת תעופה פרטית על ידי איש העסקים הסורי עיסאם שמאוט אך נקשרה גם לעסקיו של רמי מחלוף, אחיו של נשיא סוריה. בשנת 2014 השיגה החברה את האישור להפעלת טיסות סדירות והופכות למוביל הלאומי השני בסוריה. לאחר מכן היא התחילה לפעול לשרת יעדים כמו בגדד וביירות. החברה סומנה ברשימת הסנקציות כחברה המשרתת גם את משמרות המהפכה והמשטר הסורי לצורך העברת לוחמים ואמצעי לחימה.

בסיס החברה הוא בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק וסביר שגם כרטיסי הטיסה ששימשו את מפקד “כוח קודס”, בעת שנדרש לחזור מביירות לדמשק וממנה למחרת בטיסת לילה לבגדד, נרכשו ע”י מטה “כוח קודס” בש.ת. הבינלאומי בדמשק או אולי באופן מקוונן באינטרנט תחת “זהות צללים”.

תהליך קניית הכרטיס באינטרנט מצביע כי הנוסע נדרש להצהיר את שמו, מספר דרכונו ומדינת הלאום. הכרטיס ב”מחלקת העסקים” מדמשק לבגדד עולה כ288 דולר לכיוון.

הזמנה און ליין

בלוג המודיעין “אינטלי טיימס היה הראשון לזהות כי חיסול סולימאני נעשה, כרבע שעה לאחר נחיתת טיסה “6Q501” של חברת התעופה הסורית בליל חמישי (02.01.20) בש.ת. הבינלאומי של בגדד.

סולימאני נאסף עם מאבטחיו אל רכב השטח הממוגן מתוצרת “טויוטה” שהועמד לראשותו ע”י יד ימינו בעיראק ומלוו, אבו מהדי אל מוהנדס, סגן מפקד “כוחות הגיוס העממי”. טילי ההלפייר פגשו את שניהם בעת שרכבם עשה את דרכו משער היציאה המזרחי של השגה לכיוון מרכז בגדד.

הייתה זו כנראה אחת משתי טיסות של החברה, ששימשו את סולימאני במסעו האחרון למזה”ת. טיסה ראשונה, טיסה מס’ “6Q204” העבירה אותו כנראה לדמשק בבוקרו של יום רביעי (01.01.20), היום הראשון של שנת 2020, כפי שהעיד חסן נסראללה בנאומו. סולימאני, כך עולה מהדיווחים העביר את הלילה של יום רביעי בדמשק וזו גם הסיבה לכסף הסורי שנמצא ברשותו.

הטיסה השנייה והאחרונה, היא כאמור טיסת לילה מס’ “6Q501” שהמריאה מדמשק לבגדד ביום חמישי (02.01.20) באזור השעה 21:00 ונחתה בבגדד כרבע שעה לפני חצות, וממנה ציפה כנראה סולימאני לרדת בבגדד בחסות החשיכה.

Comments are closed.

error: Content is protected !!