גילויים חדשים על פעילותו של ראש תשתית הטרור של החזית העממית שרצחה את רנה שנרב ז”ל

סאמר ערביד, ראש החוליה שלפי החשד רצחה את רנה שנרב ז”ל בחודש שעבר, היה מוכר היטב לשירות הביטחון הכללי אך הצליח לפעול “מתחת לרדאר” וגיבש מתחתיו לפחות חוליה רצחנית אחת שעליה פיקד בפיגוע מטען הצד במעיין עין דני שבו נרצחה רנה שנרב ז”ל.

סאמר ערביד, ראש החוליה שלפי החשד רצחה את רנה שנרב ז”ל בחודש שעבר, היה מוכר היטב לשירות הביטחון הכללי אך הצליח לפעול “מתחת לרדאר” וגיבש מתחתיו לפחות חוליה רצחנית אחת שעליה פיקד בפיגוע מטען הצד במעיין עין דני שבו נרצחה רנה שנרב ז”ל.

גורמים ביטחוניים ציינו כי מעצרו של ערביד (44) מנע בוודאות פיגועים קשים נוספים, קרי שביום מעצרו היה לשב”כ מידע על תשתית טרור “מתקתקת”. עדות לכך היא העובדה שגם הלילה פעלו כוחות הביטחון במקומות שונים בגדה מערבית במטרה לעצור פעילים מרכזיים בארגון החזית העממית.

אז כיצד הצליח ערביד לפעול למרות שנחשב לאחד מבכירי החזית העממית בגזרת רמאללה ואף נעצר בעבר בעקבות מעורבותו בפעילות טרור צבאית שכללה גם הכנת מטענים ופיגועים?

כשערביד ופעילים מהחזית העממית נעצרו באוקטובר 2013 ובדצמבר 2015 ע”י השב”כ, היו אלו ארגון “AMNESTY” הבינלאומי ותנועות BDS שפרסמו “URGENT ACTION” במטרה ללחוץ על ישראל לשחררם ממעצרם המנהלתי. הטענה הייתה כי מדובר ב”פעילי זכויות אדם”. במהלך 2016 הוא אכן השתחרר.

ערביד נחשב לאגוז קשה לפיצוח. הפעמים הרבות שבהם נעצר, נחקר והוחזק במעצר מנהלי והניסיון שצבר במסגרת עבודתו בארגון הסיוע המשפטי לאסירים הביטחוניים, אפשר לו לפתח עמידות גבוהה לשיטות החקירה של השב”כ. גם מעצרו בביתו ביום חמישי היה מורכב והתאפשר רק לאחר פריצה חמה של דלת ביתו. יתכן וזאת גם הסיבה שחוקרי השב”כ קיבלו אישור לחקור את ערביד באמצעים חריגים ומתוקף חקירתו בנוהל “פצצה מתקתקת”.

בדיקה שערך הבלוג “אינטלי טיימס מגלה כי בשנים האחרונות שימש ערביד כרואה החשבון של ארגון “אדמיר” – ארגון המגדיר עצמו כ”אגודה לתמיכה באסירים וזכויות אדם”. הארגון המעסיק כ-25 עובדים, מעניק שירותים משפטיים לאסירים ביטחוניים. שירותים אלו כוללים ייצוג משפטי שמתחיל בבתי המעצר וממשיך בסיוע לבני משפחותיהם.

הארגון נקשר גם לפעילויות הדרכה משפטיות שניתנות במסגרת תאי הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית. את המפגשים מתאם הארגון מול תאי הסטודנטים המזוהים בדר”כ עם זרמי התנגדות שונים כדג’ פת”ח, חמאס והחזית העממית. מטרת ההדרכה לספק לסטודנטים ידע משפטי במידה ויעצרו על ידי שרותי הביטחון הישראליים. הסטודנטים מקבלים כנראה גם הכנה מנטלית לגבי הצפוי להם במהלך חקירות שב”כ.

ההדרכה אינה מקרית. האוניברסיטה משמשת זה שנים רבות, קרקע פורייה לגיוס והכשרת מחבלים וכך גם תדירות המעצרים של תלמידיה. בשב”כ ידעו לנקוב בשמו של ניזאם מוחמד, בן 21 מביר זית, שנעצר גם הוא, כמי שפעל במסגרת תא הסטודנטים של “החזית העממית” באוניברסיטת ביר זית. ולכן קשה שלא להתרשם כי קיים קשר בין תשתית הטרור שהקים ערביד, תפקידו בניהול כספי ארגון “אדמיר” לזכויות אסירים והפעילויות של אותו ארגון מול תאי הסטודנטים של אוניברסיטת בית זית.

העובדה כי ערביד ישב כממונה על הכספים בארגון יכולה אולי לרמז על מימון הפעילויות שעבר דרכו מגורמי חוץ שונים כמו גם היכולת לנצל את ממשקי הקשר המשפטיים בין הארגון בו עבד לאסירים הביטחוניים שנהנו משרותי הייצוג המשפטיים של הארגון. אינדיקציה לקשר זה התקבלה כשכוחות הביטחון והשב”כ פשטו ב- 19 בספטמבר 2019 בסביבות השעה 02:00 על משרדי האגודה והחרימו חמישה מחשבים ניידים, כרטיסי זיכרון, זיכרונות למחשב נייד, ספרי ניהול ומסמכים שונים. ערביד עצמו נעצר כשבוע אחרי הפשיטה על משרדי הארגון ולמרות שעמד בראש ההתארגנות היה למעשה אחד מהעצורים האחרונים בהקשר זה. מי שמייצגים כעת את עצורי הרשת אל מול בתי המשפט הצבאיים הם עו”ד של הארגון.

אוניברסיטה לגיוסי טרור:

במהלך שנת 2017 נחשפה תשתית טרור של חמאס מרצועת עזה אשר גייסה סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית לטובת ביצוע פיגועי התאבדות.

ב-7 במרץ 2018 נעצר לחקירת שב”כ במסגרת פעילות יחידת המסתערבים של מג”ב באוניברסיטת ביר זית, פעיל החמאס עומר כיסואני, תושב בית איכסא, בן 24, יו”ר מועצת הסטודנטים מטעם ה”כתלה אסלמיה”, תא הסטודנטים של החמאס. מהחקירה בשב”כ עלה כי במסגרת פעילותו, יצר עומר קשרים עם פעיל החמאס יאסין רביע, אשר גורש במסגרת “עסקת שליט” לרצועת עזה וכן עם גורמי חמאס בטורקיה, וביקש כספים לצורך קידום פעילות החמאס באוניברסיטת ביר זית.

במסגרת חקירותיהם בשב”כ באוקטובר 2018 של עיסא שלאלדה, בן 21 ועמר מסעוד, בן 20, פעילים בתא הסטודנטים של חמאס באוניברסיטת ביר זית, עלה כי גויסו לפעילות התשתית באמצעות הפייסבוק, על ידי גורמים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, לצורך ביצוע פיגועים וסיוע בהעברות כספי טרור.

בין בוגרי אוניברסיטת ביר זית נמצאים גם מרואן ברגותי, בכיר בפת”ח ששימש נשיא התאחדות הסטודנטים באוניברסיטה, ויחיא עיאש , מהנדס המטענים ומראשי הזרוע הצבאית של החמאס. בבחירות האחרונות לאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה ניצחה סיעת “אל-וופא אל-אסלאמי” של החמאס במירב המושבים והביסה את סיעת “השהיד יאסר ערפאת” של הפת”ח.

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו