פרטים חדשים: כך סוכלה מזימת המודיעין האיראני בדנמרק

פרטים חדשים: כך סוכלה מזימת המודיעין האיראני בדנמרק

ב-28 בספטמבר, התמודדה דנמרק עם מחזה לא שיגרתי הלקוח מסרטי “מת לחיות” כאשר עשרות רכבי משטרה וכוחות דניים ללוחמת טרור, כלבי גישוש על הקרקע ומסוקים באוויר, ניהלו מרדף אחר רכב וולבו שחור בעל לוחית שוודית וסגרו בהפתעה את תחנות הרכבות, המעבורות והגשרים המחברים את שוודיה ונורבגיה אל המדינה.  

ב-28 בספטמבר, התמודדה דנמרק עם מחזה לא שיגרתי הלקוח מאחד מסרטי “מת לחיות” כאשר עשרות רכבי משטרה וכוחות דניים ללוחמת טרור, כלבי גישוש על הקרקע ומסוקים באוויר, ניהלו מרדף אחר רכב וולבו שחור בעל לוחית שוודית וסגרו בהפתעה את תחנות הרכבות, המעבורות והגשרים המחברים את גרמניה, שוודיה ונורווגיה אל המדינה.

שישה ימים קודם לכן:

שישה ימים קודם לכן הותקף בעיר אחואז, שבדרום מערב המדינה, מצעד צבאי איראני והביא למותם של 29 בני אדם ולעשרות פצועים מקרב החיילים והאזרחים. חוליית הטרור שביצעה את הפיגוע הצליחה לחדור אל המצעד כשאנשיה מחופשים כחיילי משמרות המהפכה.

ד”ר יעקוב אל-טוסטארי (כנראה שם כיסוי), דובר מטעם הזרוע הפוליטית של “התנועה הבדלנית הערבית לשחרור אחואז” (ASMLA) בדנמרק, התראיין למחרת לערוץ DR  הדני וטען כי הזרוע הצבאית של התנועה היא שביצעה את הפיגוע אך לזרוע הפוליטית לא היתה יד בתכנון. בטהרן קראו, באותו יום, לדנמרק ולהולנד להסגיר את “מבצעי הפיגוע ועוזריהם”. בהודעה מטעם משרד החוץ האיראני נאמר כי “אין זה מקובל שהאיחוד האירופי לא יסגיר את חברי הקבוצות הללו כל עוד הם לא ביצעו פשע על אדמת אירופה”.

התנועה הבדלנית מסווגת כארגון טרור על ידי ממשלת איראן ובנובמבר 2017  הצליח כנראה המודיעין האיראני כבר להתנקש בחייו של פעיל בכיר בשם אחמד מולה ניסי, בן 52 שהקים את שלוחת התנועה בהולנד. חקירת הרצח הובילה למעצר חשודים בעיר האג אך לא נמסרו פרטים נוספים. ב7 ביוני 2018 החליטה הולנד לגרש שניים מעובדי שגרירות איראן בהאג מבלי לספק הסבר נוסף.

התראה מהמודיעין הישראלי:

ההחלטה הדנית על המרדף התקבלה בעקבות נוהל “פצצה מתקתקת” שהוחל בעקבות התראה שהועברה לביון הדני על ידי המוסד הישראלי. המידע שהועבר הצביע על כוונה לביצוע פיגוע שהעבירו מפעילים מהמודיעין האיראני לסוכנים איראניים.  במסגרת ההפעלה נשלח לקופנהגן אחד מאותם סוכנים במטרה לאסוף “מודיעין לפני מבצע” על משרדי ובתי פעילי “תנועת המאבק הערבי הבדלני לשחרור אחוואז” שמתגוררים בדנמרק. על פי המידע, המודיעין האיראני תכנן לחסל שלושה בכירים המתגוררים בעיר רינגסטד, מדרום-מערב לקופנהגן, ומנהלים משם משרד המשמש גם כתחנת שידור להפצת הרעיונות .

במסגרת ההתראה, סומן רכב ובו צפויה הייתה חוליית חיסול איראנית לעשות את דרכה דרך שוודיה לקופנהגן, דנמרק כשעליה אמצעי חבלה.

בשל ההתראה ונתיב הנסיעה, נדרש המודיעין הדני לשתף גם את ארגוני הביון של נורווגיה (בה זוהתה תשתית של המודיעין האיראני) וכן את זרוע הביון של שוודיה (שדרכה אמורה הייתה החוליה להחדיר את מטעני הנפץ לדנמרק).

לאחר שעות של תוהו ובוהו, פתחו הרשויות מחדש את כל קשרי התחבורה וטענו כי החסימות אירעו עקב התראה על רכב וולבו שחור בעל לוחית שוודית אולם במקרה זה מדובר באירוע פלילי של גנבת רכב משדה התעופה של מאלמו ב-24 בספטמבר.

ב-3 באוקטובר כבר דווח בדנמרק על הגברת האבטחה סביב פעילי התנועה עקב איומים על חייהם.

בישראל דווח כי סיכול הפיגוע התרחש כבר לפני כשלושה שבועות כשנתפס אותו רכב ובו שלושה אזרחים איראנים. מה שכן ידוע במדויק הוא מעצרו של אחד מרכזי המודיעין מאחרי אותה מזימה, איראני בן 39 בעל אזרחות נורווגית שנעצר בעיר גטבורג שבשוודיה, ב-21 באוקטובר שבעקבותיו נחשפה כעת הפרשה. בדירת החשוד נמצאו תמונות של בתים ודירות של פעילי התנועה והוא מואשם כעת בהקמת התשתית המודיעינית בדנמרק, כמו גם בהשתתפות בניסיון ההתנקשות.

מי הם אותם סוכנים איראניים ?

האיראנים מנהלים מבצעי מודיעין וטרור באמצעות שני גופים (משרד המודיעין האיראני ו”כוח קודס”) שפועלים במסגרת יחידת ביצוע אחת שתחתיה ראשי תחנות הממוקמים במדינות היעד או במדינות בסיס שכנות. ראשי התחנות כדג’ הדיפלומט האיראני משגרירות איראן בווינה שנחשף לאחרונה, מופקדים על ניהול המבצע.

במקרה האחרון, נוהל המבצע ב”נוהל חפוז” מרגע ההחלטה שהתקבלה בטהראן, בעקבות הפיגוע, ועד להוראת הביצוע שהועברו לשטח תוך שהמבצע מתבסס כנראה על תשתיות “רדומות” שהופעלו מטהראן במרחב היעד. את החיבור כאמור, בין חולית האיסוף לחוליית הביצוע, מנהל בדרך כלל ראש תחנת המודיעין האיראני באותה מדינת יעד או מדינת בסיס סמוכה. ראש התחנה פועל בדרך כלל בכיסוי דיפלומטי המוענק לו במסגרת הצבתו בנציגות האיראנית באותה מדינה.

מי הם הפעילים שהיו על הכוונת האיראנית?

השלושה זוהו כחביב (אבו עיאד) גאבר, ראש השלוחה, אחיו נאסר גאבר וד”ר יעקוב אל-טוסטארי, דובר התנועה. השלושה משתייכים לזרוע הפוליטית של התנועה.

הזרוע הצבאית נקראת “גדודי חללי מוהודין אל נאצר”, והיא גם זו שנוטלת אחריות על פיגועים באיראן כנגד אנשי משמרות המהפכה. איראן מאשימה את סעודיה במימון אותן קבוצות ועל פי פרסומיהם, הן לא מסתירות שהן מנהלות קשרים עם גורמים סעודיים.

 

קרוסלת כתבות

כתבות אחרונות

כותבים נבחרים

הכי תגובות

כתבות וידאו